Rett over nyttår skrev vi at Mercedes Benz Vision EQXX ville kunne kjøre over 1.000 kilometer på én oppladning.
Den gangen planla Mercedes å teste Vision EQXX på veiene i løpet av 2022, og det har de nå gjort. Resultatet? Vision EQXX overgikk alle forventninger.
Kjøreturen, som nylig fant sted, gikk fra Mercedes-Benz sitt utviklingssenter i Sindelfingen, tvers gjennom de sveitsiske alper og gjennom Nord-Italia til sluttdestinasjonen, Sør-Franske Cassis nær Marseille. Strekningen på mer enn 1.000 kilometer, og i vanlig trafikkflyt – på én enkelt oppladning.
Kjøreturen – som hele veien ble gjort med forseglet ladekontakt og overvåket av en uavhengig ekspert fra det tyske test- og sertifiseringsorgan TÜV Süd – begynte i kaldt og regnfullt vær og var hele veien med normale hastigheter, inkludert kjøring på de tyske motorveiene med opptil 140 kilometer i timen og nær fartsgrensen andre steder. Temperaturen lå på tre til 18 grader celsius. Og den samlede distansen var nøyaktig 1.008 kilometer, og det var fortsett igjen strøm til enda mer, forteller Mercedes-Benz i en pressemelding.
Når bilen ankom sluttdestinasjonen etter 11 timer og 32 minutter kjøring var batteriets strømnivå fortsatt rundt 15 prosent, som tilsvarer en rekkevidde på rundt 140 kilometer. Det gjennomsnittlige forbruket var over hele turen så lavt som 8,7 kWh pr. 100 kilometer.
Ifølge produsenten er det en kombinasjon av et ekstremt aerodynamisk design, en relativt lav vekt og en rekke innovative teknologier, som gir VISION EQXX sin imponerende rekkevidde. Med en Cw-verdi på så lavt om 0,17 glir konseptbilen praktisk talt gjennom viden, skryter Mercedes-Benz, og de forklarer at det dråpeformede karrosseriet og den variable bakre diffuseren, som automatisk aktiveres når hastigheten når 60 km/t, er med på å optimere flowen og redusere vindmotstanden.
“Med vår svært suksessfulle roadtrip til Sør-Frankrike har bevist at effektivitet er den nye valutaen. Suksessen forteller også om vårt vellykende samarbeid som inkorporerer erfaringer fra Mercedes-AMG Petronas F1 Team’et og deres banebrytende ekspertise innen elektrisk teknologi. VISION EQXX er resultatet av et omfattende program, som viser potensialet til utviklingen av mobilitet i fremtiden,” sier Markus Schäfer, Chief Technology Officer, utviklings- og innkjøpsansvarlig samt medlem av styret for Mercedes-Benz Group AG.
Han avslutter:
“Mange av de innovative utviklingene har begynt å bli integrert i produksjonen, noen av dem allerede i den neste generasjonen av modulær arkitektur til kompakte og mellomstore modeller fra Mercedes-Benz. Og reisen fortsetter. Med VISION EQXX vil vi fortsette å teste grense for hva som er mulig.”