Før du hiver deg på telefonen avbestiller EQS-en, er det et par ting man bør vite om Mercedes-Benz Vision EQXX. Den er nettopp det, en visjon for fremtidens elbiler fra Mercedes-Benz, men teknologien under det spektakulære skallet vil finne veien til en Mercedes i ikke alt for fjern fremtid.
F0r som Ola Källenius, styreleder for Daimler AG og Mercedes-Benz AG sier: – Mercedes-Benz VISION EQXX viser hvordan vi tror fremtiden for elektriske biler ser ut.
Hvilket også betyr at hvis du synes at EQS ser for radikal ut i forhold til en S-klasse, så er det ikke sikkert at dette er bilen for deg.
Men la nå for all del ikke designet få deg til å logge ut. Det er tross alt et konsept, dog et fullt kjørbart konsept. Mercedes planlegger nemlig å teste Vision EQXX på veiene i løpet av 2022, og som vi vet, er det mange bilder som ser mye bedre ut i virkeligheten enn på bilder. Som nevnte EQS. Og BMW iX for den del.
Vision EQXX skal være enda mer effektiv enn en EQS, opptil 95 prosent effektivitet fra en ny drivlinje som vi garantert kommer til å få se på elbiler med skilter på i fremtiden. Kanskje allerede i 2024, sier Markus Schäfer, sjef for teknologi hos Daimler.
1000 km
Under de dristige linjene på Vision EQXX, sitter en nyutviklet og energieffektiv drivlinje som tar deg over 100 mil på en lading. Den ekstremt lave luftmotstanden på 0,17 Cd (EQS = 0,20 Cd), er hjulpet av spesielle dekk og hjul, med regulerbare åpninger foran som leder luftstrømmen i ulike baner etter hastighet, og en elektrisk diffusor under den kamm-lignende bakenden.
Merccedes har selv utviklet mye av 100 kWt batteriet og eldriften fra en 200 hk elmotor i Vision EQXX, som i denne formen er bakhjulsdrevet, eller som de selv liker å si: Software driven.
For det er liten tvil om at det kreves en del regnekraft å få alle de elektriske komponentene til å snakke sammen på en meningsfull måte. For sjåføren og passasjerene møter den avanserte elektronikken ikke bare i form av selvkjøring på et nivå, eller avanserte førerstøttesystemer, men også på en 47,5” stor skjermflate i den luftige kupeen.
Som er innredet i bærekraftige materialer.
Skinn fra dyr er snart i ferd med å forsvinne fra bilseter, og erstattes av kunstskinn. Som ikke må forveksles med plastbasert kunstskinn. Her er det bambusfibre i teppene, resirkulerte plastflasker, Biosteel silkestoff, og setene er trukket i en kombinasjon av Desertexx, som er laget på kaktus, og Mylo, et vegansk lær dyrket fra sopp (!).
Vision EQXX handler først og fremst om effektivitet. Med ekstremt lav luftmotstand, relativt lav vekt (1750 kg) og en mer effektiv drivlinje, foran maksimal ytelse, skal man kunne kjøre fra Stuttgart til Firenze på én lading. Eller, hvis man kjører normalt rundt 1000 km i måneden, trenger man bare å lade en gang per måned.