TESTER Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi
L&B Julekalender 2024 Delta her!

Nyhet

Maserati GranCabrio Folgore

Kanskje den peneste elbilen til nå.

Av / 18.04.24 - 12:00
Maserati GranCabrio Folgore

Maserati har kappet taket av GranTurismo, og du verden så vakkert det ble. GranCabrio er en 2+2 bygget på GranTurismo og er en fireseter med stofftak, som legger seg pent bak setene når man trykker på knappen.

Taket kan foldes sammen og skjules under dekslet på 14 sekunder, og med elmotor foran og bak, hører man bare suset fra luften som stryker over den åpne cabrioleten. Taket kan tas på om det begynner å regne, i hastigheter opp til 50 km/t.

GranCabrio Folgore leveres med samme drivlinje som GranTurismo Folgore.

Lynrask

Maserati GranCabrio Folgore 1
Foto: Maserati

Det betyr 761 hk fra to elmotorer med til sammen 1350 Nm deiemoment, som gir bilen firehjulsdrift, og en spinnvill ytelse hvor 0-100 km/t tar lynraske 2,8 sekunder. Toppfarten er begrenset til 290 km/t.

Hurtiglading

Maserati GranCabrio Folgore 2
Foto: Maserati

GranCabrio Folgore har et  92,5 kW batteri som tar opp til 270 kW lading, og kan lades på hjemmelader med opp til 22 kW. Som GranTurismo, er også GranCabrio utstyrt med 800-volts teknologi, som betyr at man kan lade i 18 minutter på en hurtiglader, for å øke fra 20 til 80 prosent batterikapasitet.

Annonse

Maserati oppgir rekkevidden til 443 km, og forbruket fra 17,0 til 23,3 kWt/100 km.

GranTurismo Folgore cab 2 GranTurismo Folgore cab 4 GranTurismo Folgore cab 6 GranTurismo Folgore cab 5
<
>
Foto: Maserati

Sonus faber

Stofftaket kan leveres i flere farger. Det samme kan bilen, som, og kan kles i alt fra stoff, denim og skinn innvendig. Den kan også leveres med lydanlegg fra Sonus faber, med 19 høyttalere, som sikrer at alle fire hører musikken like godt.

Bagasjerommet på 151 liter, har så vidt plass til et par weekendbager for to, men så er dette neppe bilen man velger for de lange ferieturene med barna i baksetene.

Maserati GranCabrio Folgore 3
Foto: Maserati

Lasse Svendsen
(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

CarPlay 2: Slik blir fremtidens "Apple-bil"

Hyundais nye kjempe-SUV er klar

Klassisk Bentley-modell kommer tilbake som elbil

Er ny kinesisk elbil den raskeste i verden?

Suzuki og Toyota samarbeider om el-SUV

Batmobilen er til salgs

Ioniq 7 blir Ioniq 9 – her er bildene

Audis elektriske stasjonsvogn avduket - kommer i 2025

Avduket: Folke-SUV-en Skoda Elroq

700 km rekkevidde!

- Råere Tesla-batterier kommer i 2026

Nye Peugeot E-408

Lyd & Bilde