At ingen har hørt om Genesis, er ikke så rart. Det er nemlig Hyundai-gruppens nye lukusmerke, omtrent som det Lexus er for Toyota.
Den kommende Genesis GV60 er basert på E-GMP-plattformen vi kjenner fra Hyundai Ioniq 5, som betyr at den nok er større i virkeligheten, enn den ser ut til fra bildene.
Det betyr også at Genesis GV60 har samme 800V-teknologi om Ioniq 5 (og Porsche Taycan), og bilen vil trolig få den største batteripakken fra start.
Men GV60 vil legge seg et par hakk over Ioniq 5 – og KIA EV6 som den også deler plattform med – og retter siktet mer mot Audi enn VW, med større vekt på luksus og dyrere materialer, med et høyt utstyrstnivå fra start.
Hvis Genesis velger samme drivlinje som EV6 GT, kan det bety opptil 50 mil rekkevidde fra et 77,4 kWt batteri, men kanskje ikke dersom Genesis velger å gå for den største effekte på 585 hk og 740 Nm, som EV6 GT har.
Interiøret skiller seg en del fra Ioniq 5, men har en tilsvarende todelt skjerm i breddeformat, og ellers ser man at det faktisk finnes knapper på dashbordet, og to skjermer med kameraer på utsiden som erstatter sidespeilene.
Dørhåndtakene er felt inn i dørene, og siderutene bak ender opp i en skarp bue a la EV6, mens baklyktene er integrert i karosseriflatene. Fronten har en grill med sensorer flankert av fire smale felter som utgjør frontlyktene.
Designet skiller seg tydelig både fra Ioniq 5 og EV6, og det gjenstår å se hvorfdan GV60 blir tatt i mot når den dukker opp hos handlere en gang i begynnelsen av 2022.