Egentlig er det utrolig å tenke på at Jaguar XJ har vært i produksjon nesten like lenge som Porsche 911 (1964). Den første XJ-en – series I – ble lansert i 1968, og XJ6 som den ble kalt, var i produksjon frem til 1986.
En XJ12 series III med en 5,3-liters V12, ble produsert frem til 1992, men seriebilene ble egenlig erstattet allerede i 1986 av XJ40. Som var den første virkelige revolusjonen i XJ-ens historie, siden V12-eren kom ble introdusert i 1972.
Som man kan se, har ikke designet forandret seg mye fra 1968 til 1986, men Pininfarina gjorde noen subtile designendringer på series III i 1979. Subtile er ordet, for som de sa; – Man skal ikke tukle med så perfekte proporsjoner.

Julian Thompson, som tok over designkontorene etter Ian Callum, og som for alltid har skapt seg legendestatus for jobben han gjorde med Lotus Elise, har definitvt tenkt å skape en ny signatur for neste generasjon Jaguar XJ. Som blir helelektrisk, og Jaguars andre elbil etter i-Pace som kom i 2018.
Som originalen, skal XJ inn i luksusegmentet hvor BMW 7-serie og Mercedes-Benz S-klasse har dominert, og med lansering sent i 2020, kan Jaguar bli neste ut i luksussegmentet med en elektrisk firedørs sedan, siden Porsche Taycan.
Grønt lys for Mercedes-Benz EQS AMG
Offisielle bilder finnes ikke ennå, men XJ-en blir rundt fem meter lang, med lange sveipende linjer og en coupe-lignende siluett, ikke ulik den utgående XJ-en. Men de skråstilte vertikale baklyktene er forkastet for en horisontal rekke med LED, og det er ventet at fronten vil ligne mer på en i-Pace enn en XJ.
Drivlinjen vil ligne mye på hva som finnes i en i-Pace, med en estimert rekkevidde på 470 km fra potensielt 90 kWt batterier, men siden bilen er basert på Jaguar Land Rovers nye MLA-plattform for elektrisk og hybrid-drift, kan den komme med batteri og brenselmotor i enkelte markeder.
Innvendig vil den bli preget av at høyt utstyrsnivå, med heldekkende glasstak, integrerte skjermer og mulighet for Meridian surorundlyd.
Bilen skal bygges i England på Castle Bromwich-fabrikken, som er bygget om med nye produksjonslinjer for MLA-palttformen, og har en foreløpig kapasitet på 150.000 biler i året.
Den samme plattformen kan også bli brukt på kommende Range Rover og Land Rover-modeller, for Jaguar Land Rover har planer om å elektrifisere alle nye modeller som skal lanseres kommende år. XJ og i-Pace er bare begynnelsen.