TESTER Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

Kia EV4, Concept EV2 og PV5: Tre elbiler til uliker behov

Kia utfordrer Tesla og Volkswagen, med tre nye modeller: en sedan med over 600 km rekkevidde, en fleksibel varebil og en kompakt SUV.

Av / 27.02.25 - 14:01
Kia EV4, Concept EV2 og PV5: Tre elbiler til uliker behov

Kia har nettopp vist frem tre spennende elektriske nyheter: EV4 som kommer både som sedan og kombikupé, PV5 – en modulbasert flerbruksbil, og Concept EV2 – en kompakt SUV for bybruk. Kia ønsker nemlig å bli en av de dominerende aktørene på elbilmarkedet.

Kia EV4: dobbeltsatsing med lang rekkevidde

Den forhjulsdrevne EV4 er Kias første elektriske sedan og kommer i to karosserivarianter: sedan og kombikupé. Den bygger på selskapets 400V E-GMP-plattform og gir kjøperne valget mellom to batteripakker: et standardbatteri på 58,3 kWh og et langdistansebatteri på 81,4 kWh.

Med det største batteriet skal sedanversjonen gå hele 630 kilometer (WLTP) på én lading, mens kombikupéen får 590 kilometer. Dette gjør EV4 til en av de mest effektive elbilene i C-segmentet, men må likevel se seg slått av Tesla Model 3 Long Range bakhjulsdrift, med sine 702 km.

Les også Tvillingen er enda råere! Hva får du når du tar "Årets bil", gir den et nytt og mer sportslig karosseri, et større batteri og et bedre lydanlegg? Møt Kia EV6 GT Line!

Den forhjulsmonterte elmotoren på EV4 yter 201 hestekrefter uansett batteripakke, som gir en akselerasjon fra 0-100 km/t på 7,4 sekunder med standardbatteriet og 7,7 sekunder med langdistansebatteriet. Toppfarten er begrenset til 170 km/t.

Ladeeffekt er ikke oppgitt, men 10-80 prosent skal gå unna på bare 31 minutter ved en DC-hurtiglader.

Annonse

Kia har lagt vekt på kjøreegenskapene med MacPherson fjærbein foran, som sparer både plass og vekt, og multilink-oppheng bak – en avansert løsning der flere stag jobber sammen for å håndtere krefter i ulike retninger. Dette gir bedre balanse mellom komfort og kjørestabilitet.

Kia EV4
Kia EV4. Foto: Kia

Kia PV5: Fleksibilitet i fokus

PV5 er et helt nytt konsept fra Kia: et elektrisk nyttekjøretøy med enorm fleksibilitet. Bilen er basert på E-GMP.S-plattformen, som er spesialutviklet for denne typen kjøretøy.

Det spesielle med PV5 er modulariteten. Med sitt “Flexible Body System” kan PV5 tilpasses en rekke ulike behov, fra passasjertransport og vareleveringer til spesialiserte oppgaver som rullestoltilgjengelighet, og til og med camping. Dermed skiller den seg kraftig fra eksempelvis Volkswagen ID. Buzz.

Systemet kan sammenlignes med å sette sammen et puslespill, der ulike karosserityper og konfigurasjoner enkelt kan skreddersys til kundenes behov.

PV5 kommer i tre hovedvarianter: Passasjer, Cargo og Chassis Cab. Utover dette planlegger Kia flere spesialversjoner, inkludert Crew, Drop Side, Box Van, Freezer Box, Prime og Light Camper.

Les også Kia vil bruke sopp Kia vurderer interiør med elementer fra sopp, i jakten på mer bærekraftige biler. Kanskje vi allerede får se det i Kia EV3 i år.

På batterifronten får PV5 flere alternativer:

  • 43,3 kWh LFP-batteri for Cargo-versjonen
  • 51,5 kWh eller 71,2 kWh NMC-batteripakker for andre versjoner
  • Med 71,2 kWh-batteriet har PV5 Passenger en WLTP-rekkevidde på opptil 400 kilometer. Lading fra 10 til 80 prosent tar omtrent 30 minutter.
  • I utviklingen av PV5 har Kia samarbeidet med Uber for å sikre at kjøretøyet oppfyller de spesifikke behovene til bildelingstjenester.
Kia-PV5. Ill: Kia
Kia-PV5. Ill: Kia

Kia Concept EV2: Kompakt SUV med innovative løsninger

For de som bor i byen er heter Kias løsning Concept EV2: en kompakt, elektrisk SUV. Med en forventet startpris på 30.000 euro (ca. 360.000 kroner) blir dette Kias rimeligste elbil.

EV2 skiller seg ut med vertikale kjørelys og Kias karakteristiske “Star Map”-lyssignatur i en kompakt og stilig utforming. Bakdørene er bakhengslet, og noen B-stolpe som skiller dørene finnes ikke.

Kia Concept EV2. Foto: Kia
Kia Concept EV2. Foto: Kia

For bybrukere byr Concept EV2 på flere praktiske funksjoner:

  • Bakhengslete bakdører for enkel innstigning
  • Flatt gulv for maksimal plassutnyttelse
  • Bred bakluke for enkel tilgang til bagasjerommet
  • Uttrekkbare bagasjeromsskillere
  • “Meldingsvindu”-teknologi der tekstmeldinger kan vises i vinduene
  • Avtakbare, trekantede høyttalere for en personlig lydopplevelse
  • Tversover setebenk foran, som kan skyves for fleksibel innvendig romløsning

Så spørs det hvor mange av designelementene som er igjen når bilen kommer i produksjon.

kia-concept-ev2-open-doors
Mangler B-stolpe: Kia Concept EV2. Foto: Skjermbilde fra Carscoops’ YouTube-video.

Treenighet i hvert sitt felt

Mens EV4 skal konkurrere i det populære C-segmentet mot Tesla Model 3 og VW ID.7, er PV5 en ny tilnærming til kommersielle kjøretøy. Concept EV2 sikter seg inn mot et voksende marked for kompakte elektriske SUV-er, der det foreløpig er færre etablerte aktører.

Kia er med dette på vei mot sin plan om totalt 15 elbilmodeller innen 2027.

Produksjon og lansering

Produksjonen av EV4 sedan starter i Korea i midten av mars 2025, mens kombikupéen vil produseres i Slovakia fra andre halvdel av 2025. Kia sikter mot en global produksjon på 160.000 EV4-enheter årlig.

Salget av PV5 skal starte i Korea og Europa i andre halvdel av 2025, med lansering i andre markeder i 2026.

Den ferdige utgaven av Concept EV2 forventes å komme til Europa og andre markeder i 2026, med produksjon i Slovakia. Kia planlegger å produsere 80.000 enheter i 2025 og 100.000 enheter i 2026.

Norske priser er ikke bekreftet ennå, men med utgangspunkt i de europeiske startprisene (37.000 euro for EV4, 35.000 euro for PV5 Cargo og 30.000 euro for Concept EV2), kan vi forvente at bilene vil koste fra henholdsvis rundt 450.000, 430.000 og 360.000 kroner når de kommer til Norge.

Mer info: kia.com

Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Batterirevolusjon fra Mercedes

Billigere utgaver av nye Model Y

Nå har hjemmeladeren blitt enda smartere

Hvor lenge holder egentlig et elbilbatteri?

Redningen for et dødt bilbatteri

Volvos minste blir eventyrklar

GACs nye biler er fornuftige, men uten et ess i ermet

Den største bilprodusenten du har aldri har hørt om, kommer til Europa

Er dette fremtiden? Vi har prøvd Googles selvkjørende taxi i San Francisco

Denne bilen har en flymaskin i bagasjerommet

Stort digitalt løft for Volvo-eiere

Ny Model Y beholder blinklyset vi kjenner - kan bestilles nå

Lyd & Bilde