TESTER Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi
Full tilgang 1 uke med automatisk stopp Bestill nyheten LB+ UKE NÅ

Nyhet

Jaguar viser frem Type 00 som ikke ligner en Jaguar

Den anerkjente bilprodusenten tar nye, dristige valg, og risikerer å miste gamle kunder.

Av / 04.12.24 - 15:48
Jaguar viser frem Type 00 som ikke ligner en Jaguar

Forrige måned avduket Jaguar en helt ny identitet for merkevaren, inspirert av deres gamle slagord Copy Nothing. Dette som en del av revitaliseringen av merket i forbindelse med overgangen til helelektrisk drift. Og sannelig har de funnet en ny stil som er så utfordrende at den har ført til en flom av forargede kommentarer på sosiale medier.

Jaguar viser frem Type 00 som ikke ligner en Jaguar 1
Jaguar Type 00 (Rendering: Jaguar)

Nå tar de steget videre og viser frem designkonsepter for den nye Jaguar Type 00 (zero zero). Og den viderefører designspråket fra den kontroversielle reklamen, som er det motsatte av den klassiske konservative formen vi er vant til. Ifølge Jaguar hviler den nye kreative filosofien på tre grunnpilarer: Fryktløs, Energisk og Uimotståelig.

Jaguar viser frem Type 00 som ikke ligner en Jaguar 2
Jaguar Type 00 (Rendering: Jaguar)

Det er få konkrete detaljer om bilen utover beskrivelser av det vi allerede kan se på bildene. Det er et sømløst karosseri i friske farger, et panoramatak, vingedører og en bakluke uten glass. Innsiden er futuristisk med svevende seter, messinglister og to flytende dashbord. Alt er nedstrippet, og ting som ikke trenger å bli sett, er skjult for å dukke opp når det trengs. De jobber også med belysning, lydlandskap og til og med dufter.

Jaguar er magisk – et britisk luksusmerke med stolte tradisjoner, kunstnerisk og emosjonell tiltrekningskraft. Vi gjenskaper Jaguar-bilen, og vil skape den samme følelsen av begeistring som de andre ikoniske modellene, blant annet E-Type. Vår reise er allerede i gang, basert av vår opprinnelige etos «Copy Nothing» – og resultatene vil være spektakulære.» sier Adrian Mardell, Chief Executive Officer hos JLR

Det er imidlertid få som er enige i denne beskrivelsen. Lanseringen har blitt møtt med mer latterliggjøring enn hyllest. Som svar på merkevarevideoen skrev Elon Musk hånlig «selger du biler?». Designere og merkevareeksperter bruker ord som «merkelig» og «ubehagelig». De sier at Jaguar kaster bort hele sin identitet og lurer på hvem selskapet egentlig retter seg mot, fordi deres konservative, pengesterke kunder ikke vil føle seg hjemme i et rosa romfartøy.

Annonse

 

Jaguar viser frem Type 00 som ikke ligner en Jaguar 3
Jaguar Type 00 (Rendering: Jaguar)

 

Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC

E-klassen går elektrisk med stil

Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC suser forbi med kunstig motorlyd signert AMG. Inni gliser sjåføren fornøyd, med pumpende rytmer fra Burmester-anlegget.

Les hele testen
(f. 1969): Journalist og nyhetsredaktør. Jonas har jobbet for Lyd & Bilde siden 2007 med det meste som kan kalles bærbart. Det vill si mobiler, trådløse høyttalere og hodetelefoner. Iblant kommer testingen inn på kollegaenes områder innenfor multiromslyd, hjemmekino og foto. Han startet sin bane som teknikkjournalist på IDG og skrev blant annet for PC för Alla, Internetworld og det som senere ble M3.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

SUV med 1000 km rekkevidde og ekstrem ladehastighet

Pump sykkelen uten å bli svett

Vi kjører Zeekr 7X med uhørt rask lading og overraskende pris!

Sykkellys innhenter bevisene automatisk

Hyundais strømlinjeformede Ioniq 6 i ny drakt

"Uknuselig" cybertruck knust på parkeringsplass

Acer Predator - med hjul

Ny teknologi tar over når GPS-signalet forsvinner

BYD lynlading: Så rask at du ikke rekker ventepølsa

Drømmen om den snakkende bilen blir virkelighet med Gemini Live

Her er VWs elektriske folkebil

Volvo ES90 høy sedan går 700 km

Lyd & Bilde