Den tradisjonsrike IFA-messen i Berlin, handler ikke bare om forbrukerelektronikk. Den har en egen avdeling kalt Shift Mobility, hvor utstillere kan vise seg fram for interesserte kunder og publikum. Der stod det blant annet en låst Volkswagen iD.Buzz, nesten forlatt til seg selv i et hjørne av hallen, men også denne.
Som hvert fall for noen kan fortone seg som et mer interessant kjøretøy enn folkevognbussen.
Den blir blant annet mye billigere. 16000 Euro når den er klar for levering, som ikke er før 2024. Men før det kan man bestille sin egen, helt uten forpliktelser for et depositum på lave 150 Euro. Da slipper man unna med 12500 Euro når bilen kommer om et par år.
Den kalles City Transformer og er resultatet av et samarbeide med et israelsk selskap, og andre samarbeidspartnere på teknologi som batteri, programvare og elektronikk. Blant annet er Bosch inne her.
Foreløpig er det usikkert hvor den skal produsere, men det blir ikke i Kina sier de selv. City Transformer skal produseres i Europa sier det, og nevner uoppfordret Heuliez i Frankrike og Magna Steyr i Østerrike som mulige lokasjoner.
Bilen på bildet er en prototype på skilter, som de selv har kjørt til messeområdet i Berlin. Den har plass til to i den smale kupeen, og kan nå en toppfart på 90 km/t. Nok til at den kan holde følge med trafikken altså.
Rekkevidden oppgis til 180 km, og det skal ta 30 minutter å lade batteriet til 80 prosent kapasitet.
For at den skal være smidigst mulig i bytrafikk, og ta opp minst mulig plass, er kjøretøyet bare 1 meter bredt. Men den har Performance-modus, hvor hjulene flyttes ut til en bredde på 140 cm. Det skal gi bedre stabilitet når farten er høyere, og da ligner den unektelig litt på en Renault Twizy, som har samme layout med to seter etter hverandre.
Her får man dører som standard, en 15 kW elektromotor og 0 til 60 km/t på fem sekunder.
Folkene bak City Transforner, tenker at den passer både for individuelle kjøpere som trenger en billig bybil, og som flåtebil for utleie eller firmaer som trenger transport i stadig mer lukkede bysentrum hvor snart bare elektriske kjøretøy får passere.