Har du noen gang kjørt inn i en tunnel og sett navigasjonspilen spinne helt ukontrollert? Tern AI har løsningen – en ny teknologi som ikke trenger satellittsignaler for å holde deg på rett kurs.
Det nystartede teknologiselskapet har utviklet IDPS (Independently Derived Positioning System), som bruker bilens sensorer og kartdata i stedet for satellittsignaler. Dermed vet du alltid hvor du er – selv når vanlig GPS gir opp.
Slik virker IDPS-teknologien
Vanlig GPS er helt avhengig av signaler fra satellitter som svever rundt jorden. IDPS jobber på en helt annen måte, ved å kombinere bevegelsesdata fra bilens egne sensorer med kartinformasjon.
Systemet bruker smarte algoritmer som leser og tolker sensordata i sanntid. Så snart du begynner å kjøre, kartlegger IDPS hvor du er, uten å måtte snakke med satellitter.
Denne tilnærmingen gjør IDPS helt uovervinnelig i steder der GPS alltid svikter – som tunneler, parkeringshus og bysentre med høye bygninger.
En stor fordel er at systemet virker med teknologien som allerede finnes i bilen din. Alle biler fra 2009 og framover har de nødvendige sensorene, så det trengs bare en programvareoppdatering.

Bedre personvern og sikkerhet
Teknologien beskytter også personvernet ditt bedre. Siden systemet jobber i en lukket krets, sender det ingen data ut i verden. Dette er en klar forbedring fra vanlig GPS.
IDPS er også vanskeligere å sabotere. GPS-signaler kan ganske enkelt blokkeres eller manipuleres – noe som utgjør en risiko for både private brukere og nasjonal sikkerhet. IDPS bryr seg ikke om slike angrep siden det ikke lytter etter signaler utenfra.
Bredt bruksområde
Tern AIs teknologi kan brukes til mye mer enn bare bilnavigasjon. Den kan kobles til bilens underholdningssystem og drive tjenester som stedsbaserte apper, bildelingstjenester og matleveranser.
For transportselskaper betyr dette nøyaktig sporing av kjøretøy – uansett hvor de befinner seg. Dette er gull verdt for budbilsjåfører, nødetater og langtransport som ofte må navigere i områder med dårlig dekning.
Teknologien kan også være avgjørende for offentlig sektor og forsvaret. IDPS sørger for at posisjons- og tidsinformasjon alltid er tilgjengelig, selv når vanlige kommunikasjonsnett er nede.
Samarbeid med kartplattformer
Tern AI jobber med å koble IDPS til kartapper du bruker hver dag. Teknologien fungerer sømløst med kart fra Google Maps, Waze, OpenStreetMap, Apple Maps, HERE og TomTom.
Målet er å bringe neste generasjons navigasjon til vanlige brukere, app-utviklere, nødetater og transportbedrifter – uten å være avhengig av satellitter.
Samarbeid med transportmyndigheter
Det amerikanske transportdepartementet har fått øynene opp for IDPS og gitt Tern AI en kontrakt etter en vellykket demonstrasjon. Under SXSW viste selskapet hvordan systemet kunne “finne veien helt selv” under en kjøretur gjennom Austin, Texas.
Med bare et lagret kart og data fra bilens sensorer, fulgte IDPS bilens bevegelser nøyaktig. Det slo til og med vanlig GPS i sentrumsområder der høye bygninger gjør at satellittsignalene hopper hit og dit.
Diana Furchtgott-Roth, tidligere viseassisterende minister for forskning og teknologi i det amerikanske transportdepartementet, har kalt Terns løsning “et rimelig svar på et problem departementet har jobbet med i flere tiår.”
Pris og tilgjengelighet
Tern AI leter nå etter partnere blant bilprodusenter, mobilprodusenter og teknologiselskaper som Google og Uber for å få teknologien ut på markedet. Nøyaktig når IDPS forventes tilgjengelig er ikke kunngjort ennå.
IDPS-systemet er skapt for å være enkelt å bygge inn i alle slags biler. Bilprodusenter kan legge det til som en programvare i nye modeller, mens du kan få det installert i din nåværende bil som en tilleggskomponent. Det smarte er at systemet bruker sensorene som allerede finnes i bilen din.
Siden det ikke trengs nye, dyre sensorer eller annet utstyr, blir løsningen både rimelig og lett å rulle ut i stor skala.
Mer info: tern.ai
Gjerne forklar på hvilken måte vanlig GPS-mottakere sender data ut? Det er jo bare tull.
Det virker også ganske usannsynlig at dette systemet er uavhengig av GPS/GNSS. Satellittbasert navigasjon er jo allerede en del av bilenes sensor-pakke, så dette fremstår mer som en programvare som bruker bilens GPS/GNSS sammen med øvrige sensorer i bilen til forbedring av nøyaktighet, robusthet og dead reckoning. Lite nytt i så fall.
Hei! Takk for et skarpt spørsmål.
Du har rett i at GPS-mottakere ikke sender data ut – de er passive enheter som bare mottar signaler fra satellitter.
Personvernbekymringer knyttet til GPS kommer fra hvordan enheter som inneholder GPS-mottakere (som telefoner og biler) bruker og sender videre lokasjonsdatene, ikke fra GPS-mottakerne selv.
Når det gjelder IDPS’ uavhengighet fra GPS, så er dette annerledes enn tradisjonell “dead reckoning”. Her er de viktigste forskjellene:
1. IDPS kan bestemme startposisjonen uten å trenge en GPS-fix først, til forskjell fra tradisjonell dead reckoning
2. Systemet bruker KI og maskinlæring til dynamisk å korrigere feil som kan hope seg opp i tradisjonelle “treghetsnavigasjonssystemer” (INS)
3. IDPS har blitt demonstrert i virkelige kjøresituasjoner der den i følge produsenten selv kun brukte lagrede kartdata og bilens interne sensorer
4. Det amerikanske transportdepartementet har validert teknologien og tegnet kontrakt med Tern AI
Teknologien er patentbeskyttet (US9618344B2) og har oppnådd en påstått nøyaktighet på ca. 4 meter.
Dette ser ut til å være noe mer enn bare en forbedring av eksisterende systemer, men som med all ny teknologi vil uavhengige tester gi oss bedre svar på hvor stor innovasjonen faktisk er.
Takk igjen for at du hjelper oss med å holde den tekniske nøyaktigheten i artiklene på et høyt nivå!
Ka n det brukes i eldre biler?
Fantastiskt, revulutionerande, på sikt reducera behovet av satellit?!