TESTER Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

IDPS: GPS-alternativ fungerer uten dekning

Tern AIs nye navigasjonssystem IDPS fungerer perfekt selv i tunneler, parkeringshus og tett bebyggelse – og kan bli redningen for alle som frustrerer seg over sviktende GPS-signaler.

IDPS: GPS-alternativ fungerer uten dekning

Har du noen gang kjørt inn i en tunnel og sett navigasjonspilen spinne helt ukontrollert? Tern AI har løsningen – en ny teknologi som ikke trenger satellittsignaler for å holde deg på rett kurs.

Det nystartede teknologiselskapet har utviklet IDPS (Independently Derived Positioning System), som bruker bilens sensorer og kartdata i stedet for satellittsignaler. Dermed vet du alltid hvor du er – selv når vanlig GPS gir opp.

Slik virker IDPS-teknologien

Vanlig GPS er helt avhengig av signaler fra satellitter som svever rundt jorden. IDPS jobber på en helt annen måte, ved å kombinere bevegelsesdata fra bilens egne sensorer med kartinformasjon.

Systemet bruker smarte algoritmer som leser og tolker sensordata i sanntid. Så snart du begynner å kjøre, kartlegger IDPS hvor du er, uten å måtte snakke med satellitter.

Denne tilnærmingen gjør IDPS helt uovervinnelig i steder der GPS alltid svikter – som tunneler, parkeringshus og bysentre med høye bygninger.
En stor fordel er at systemet virker med teknologien som allerede finnes i bilen din. Alle biler fra 2009 og framover har de nødvendige sensorene, så det trengs bare en programvareoppdatering.

Annonse
IDPS: GPS-alternativ fungerer uten dekning 1
Foto: Tern AI

Bedre personvern og sikkerhet

Teknologien beskytter også personvernet ditt bedre. Siden systemet jobber i en lukket krets, sender det ingen data ut i verden. Dette er en klar forbedring fra vanlig GPS.

IDPS er også vanskeligere å sabotere. GPS-signaler kan ganske enkelt blokkeres eller manipuleres – noe som utgjør en risiko for både private brukere og nasjonal sikkerhet. IDPS bryr seg ikke om slike angrep siden det ikke lytter etter signaler utenfra.

Bredt bruksområde

Tern AIs teknologi kan brukes til mye mer enn bare bilnavigasjon. Den kan kobles til bilens underholdningssystem og drive tjenester som stedsbaserte apper, bildelingstjenester og matleveranser.

For transportselskaper betyr dette nøyaktig sporing av kjøretøy – uansett hvor de befinner seg. Dette er gull verdt for budbilsjåfører, nødetater og langtransport som ofte må navigere i områder med dårlig dekning.

Teknologien kan også være avgjørende for offentlig sektor og forsvaret. IDPS sørger for at posisjons- og tidsinformasjon alltid er tilgjengelig, selv når vanlige kommunikasjonsnett er nede.

Samarbeid med kartplattformer

Tern AI jobber med å koble IDPS til kartapper du bruker hver dag. Teknologien fungerer sømløst med kart fra Google Maps, Waze, OpenStreetMap, Apple Maps, HERE og TomTom.

Målet er å bringe neste generasjons navigasjon til vanlige brukere, app-utviklere, nødetater og transportbedrifter – uten å være avhengig av satellitter.

Samarbeid med transportmyndigheter

Det amerikanske transportdepartementet har fått øynene opp for IDPS og gitt Tern AI en kontrakt etter en vellykket demonstrasjon. Under SXSW viste selskapet hvordan systemet kunne “finne veien helt selv” under en kjøretur gjennom Austin, Texas.

Med bare et lagret kart og data fra bilens sensorer, fulgte IDPS bilens bevegelser nøyaktig. Det slo til og med vanlig GPS i sentrumsområder der høye bygninger gjør at satellittsignalene hopper hit og dit.

Diana Furchtgott-Roth, tidligere viseassisterende minister for forskning og teknologi i det amerikanske transportdepartementet, har kalt Terns løsning “et rimelig svar på et problem departementet har jobbet med i flere tiår.”

Pris og tilgjengelighet

Tern AI leter nå etter partnere blant bilprodusenter, mobilprodusenter og teknologiselskaper som Google og Uber for å få teknologien ut på markedet. Nøyaktig når IDPS forventes tilgjengelig er ikke kunngjort ennå.

IDPS-systemet er skapt for å være enkelt å bygge inn i alle slags biler. Bilprodusenter kan legge det til som en programvare i nye modeller, mens du kan få det installert i din nåværende bil som en tilleggskomponent. Det smarte er at systemet bruker sensorene som allerede finnes i bilen din.

Siden det ikke trengs nye, dyre sensorer eller annet utstyr, blir løsningen både rimelig og lett å rulle ut i stor skala.

Mer info: tern.ai

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

BYD lynlading: Så rask at du ikke rekker ventepølsa

Drømmen om den snakkende bilen blir virkelighet med Gemini Live

Her er VWs elektriske folkebil

Volvo ES90 høy sedan går 700 km

Se Xiaomis ville elektriske sportsbil

Kias nye elbiler sikter mot Tesla og Volkswagen

Batterirevolusjon fra Mercedes

Billigere utgaver av nye Model Y

Nå har hjemmeladeren blitt enda smartere

Hvor lenge holder egentlig et elbilbatteri?

Redningen for et dødt bilbatteri

Volvos minste blir eventyrklar

Lyd & Bilde