Endelig kommer Hyundai Kona Electric med OTA-oppdateringer (Over-the-Air), slik at enkelte typer oppdateringer og forbedringer ikke krever at man ruller bilen innom et verksted. Du står opp en morgen, og bilen er «ny».
Bilen har endelig fått fremre bagasjerom (frunk), har aktive luftspjeld og – ikke minst Vehicle-to-Load (V2L), som gjør at du kan drive elektriske apparater rett ut fra bilens 230-volts uttak under baksetene, eller via en ekstern ladeport.
Kompakt, men god plass
Bilen er fortsatt kompakt, men større enn sin forgjenger. Den er 15 cm lengre, og måler nå 4,36 meter. Akselavstanden har også økt med 6 cm, for å gi bedre benplass og økt komfort.
«Girvelgeren» er flyttet til rattstammen, for å gi bedre plass i bilens midtkonsoll. Sammen med de større målene gir den nye interiørdesignen et mer funksjonelt og komfortabelt rom for både fører og passasjerer. Et inntrykk som skal være «forsterket av et intuitivt og smart grensesnitt av knapper og kjørekontroller som er plassert rundt rattet».
Foran kan bilen leveres med «relaxation comfort»-seter, som kan lenes helt tilbake til en «vektløs» avslapningsposisjon. Dette i tråd med NASA-standard. Baksetet er et såkalt Curveless Bench Seat, for å maksimere plassutnyttelsen. Bakseteryggen kan også stilles i ulike vinkler.
Digital teknologi og Bose lydanlegg
Nye Kona er oppgradert med to 12,3″ skjermer, digital nøkkel og et nytt brukergrensesnitt som Hyundai kaller Connected Car Navigation Cockpit (ccNC). Dette integrerer navigasjon,ainstrumentpanel og frontruteskjerm (Head-Up-skjerm) «til et sømløst grafisk brukergrensesnitt», som det så fint heter.
Du trenger ikke nødvendigvis å bruke nøkkelen for å åpne og låse bilen, dette kan nemlig gjøres med en smarttelefon eller smartklokke med NFC.
e-Active lyddesign gir ulike futuristiske «motorlyder» inne i kabinen, som skal gjøre det mer underholdende for sjåføren å kjøre. Du kan selv styre lydnivået og ulike lydeffekter.
Velger du premium lydanlegg, leveres dette av Bose, med åtte høyttalere og subwoofer. Systemet er «finjustert av lydingeniører for å gi en rik og fullverdig lydopplevelse.» Både foran og bak sitter to USB-C-kontakter, så alle i bilen kan lade sin mobil eller nettbrett. På sikt vil Hyundai også bygge strømmetjenester inn i sitt Bluelink grensesnitt. Både musikk og video, det er da naturlig å tro at videotjenester kun kan brukes når bilen står parkert.
Lang rekkevidde
Oppgitt rekkevidde er estimert inntil 490 kilometer (WLTP) med den største 65,4 kWt batteripakken. Grunnen er bedre aerodynamikk. Bilen har (selvsagt) førerassistanse med nivå 2-autonomi, kollisjonsunngåelse og blindsonevarsler. I tillegg har den, i likhet med Ioniq 5, fjernstyrt parkeringsassistent, så du kan stå på utsiden av en trang parkeringsplass og styre bilen frem og tilbake med nøkkelen. Den vil selv rette opp kursen der det trengs, for å unngå å kjøre inn i objekter til siden, og den stopper av seg selv før den rygger inn i noe.
Strømlinjeformet og futuristisk
Bilen har fått et mer strømlinjeformet og futuristisk utseende siden sist, og et opplyst pikselmønster som går langs nedkanten av hele bilens bredde, både foran og bak, gir definititv bilen særpreg.
Hyundai Kona Electric: Priser og tilgjengelighet
Hyundai har ennå ikke annonsert norske priser, men i USA starter den på ca 35.000 dollar, så en norsk startpris på rundt 350.000 før avgifter bør være innen rekkevidde.
Mer info: hyundai.com