TESTER Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi
L&B Julekalender 2024 Delta her!

Nyhet

Hummer EV SUV: Det elektriske monsteret

Helelektrisk med 1000 hk og 14 Bose-høyttalere.

Av / 07.04.21 - 09:53
Hummer EV SUV: Det elektriske monsteret

-Where we’re going we don’t need roads. Sa Dr Emmet Brown til Marty McFly i Back to the Future, og det kunne GMC også sagt om den kommende elektriske Hummer EV SUV.

Den kommer ikke før i 2023, men den er nok hakket mer oppnåelig enn Dr Browns radikalt ombyggede DeLorean. Og den trenger heller ikke veier for å ta seg fram.

Hummer EV SUV: Det elektriske monsteret 1

GMC terminerte Hummer-programmet i 2010, men den elektriske revolusjonen har fått dem til å tenke seg om, særlig etter at Tesla mottok et ras av forhåndsbestillinger på Cybertruck. Som helt tilfeldig har flere designtrekk til felles med DeLorean…

Den elektriske Hummeren er et langt mer konservativt prosjekt, men helelektrisk, og med omfattende støttesystemer for den som vil (og tør) ta SUV-en utenfor allfarvei.

Annonse

Hummer EV SUV: Det elektriske monsteret 2
GMC planlegger to utgaver. En forlenget pickup som nok vil selge godt i hjemlandet og blant håndverkere her hjemme, og en stasjonsvogn. Begge med avtakbare takelementer over kupeen, som er av det sjenerøse slaget.

Hummer EV SUV: Det elektriske monsteret 3

Den vil kunne leveres med opptil 830 hk for SUV-en, og 1000 hk fra tre motor for pickupen, og har en estimert rekkevidde på omlag 560 km for pickupen, og 480 km for SUV-en.

Med en batteriarkitektur på 800 V, kan den lades med opptil 350 kW, som kan gi 16 mil mer rekkevidde med bare 10 minutters hurtiglading.

Noen sinke blir den heller ikke, med hhv. 3,5 og 3 blank til hundre km/t, og med over 15000 Nm skyvekraft, kan den sikkert trekke et hus.

Hummer EV SUV: Det elektriske monsteret 4
Foruten et Bose-anlegg med 14 høyttalere, to skjermer – en på 12,3 og en på 13,4 tommer, er den spekket med elektroniske hjelpemidler. Supercruise er GMCs navn på førerassistenter som handsfree kjøring, torque vectoring, adaptive dempere, extraction mode som heiser bilen over hindringer, og noe Dr Brown ville bifalt:

Crabwalk, som kan vri bakhjulene 10 grader, og i praksis gjør det mulig å flytte bilen sidelengs.

Den kan også være praktisk i terrenget, for å få løs bakenden hvis den setter seg fast i noe.

Hummer EV SUV: Det elektriske monsteret 5

Føreren kan også benyttes seg av Ultravision, som er 360 graders visning av terrenget rundt bilen, fanget opp av 18 kameraer, som man kan velge blant, i tilfelle man vi se bedre hva som befinner seg på passasjersiden, uten å måtte gå ut av bilen.

Amerikanske kunder kan allerede resevere sin Hummer EV, prisene starter på 80000 USD for Hummer EV2 som er tilgjengelig våren 2o24, til 105.000 USD for Edition 1 (utsolgt), som kan leveres i 2023.

Lasse Svendsen
(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Jaguars nye identitet skaper forvirring

Her er Xiaomis neste elbil

CarPlay 2: Slik blir fremtidens "Apple-bil"

Hyundais nye kjempe-SUV er klar

Klassisk Bentley-modell kommer tilbake som elbil

Er ny kinesisk elbil den raskeste i verden?

Suzuki og Toyota samarbeider om el-SUV

Batmobilen er til salgs

Ioniq 7 blir Ioniq 9 – her er bildene

Audis elektriske stasjonsvogn avduket - kommer i 2025

Avduket: Folke-SUV-en Skoda Elroq

700 km rekkevidde!

Lyd & Bilde