TESTER Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

Her er Hyundais nye flaggskip IONIQ 9

Hyundai tar opp kampen med Tesla Model X og BMW iX med sin nye toppmodell IONIQ 9. Den romslige familiebilen kommer med opptil 620 kilometers rekkevidde.

Av / 26.11.24 - 10:05
Her er Hyundais nye flaggskip IONIQ 9

Hyundai har omsider avduket sin hittil største og mest påkostede elbil. Med IONIQ 9 går koreanerne rett i strupen på premiummerkene med en stor SUV som byr på både avansert teknologi og en god dose luksus.

Hyundai_IONIQ_9_2024_exterior_V2L_Shot
Stor bil. Foto: Hyundai

Smarte løsninger

IONIQ 9 får et buet panoramadisplay som kombinerer et 12-tommers instrumentpanel med en like stor infotainmentskjerm. Bilen kan også utstyres med digitale sidespeil som viser bildet på hver sin 7-tommers OLED-skjerm inne i kupeen.

KI fra ChatGPT

IONIQ 9 får en avansert stemmeassistent drevet av generativ KI. Pressemeldingen forteller ikke hva slags, men på den engelske nettsiden står det at teknologien er fra ChatGPT. Hittil har undertegnede bare opplevd en uferdig versjon av teknologien, under lanseringen av Peugot E-3008. Men vi forventer at etter hvert som denne modnes, kan man gjøre store ting med den. Med mulighet for naturlige samtaler om alt fra reiseplanlegging til tekniske spørsmål. Tenk deg muligheten til å si: «Ta meg til Geilo, men jeg vil gjerne stoppe et sted med både god thaimat og lekeplass for barna» – og få intelligente anbefalinger basert på både tilgjengelighet, åpningstider og brukeranmeldelser.

Les også Den mest spinnville SUV-en vi har testet Med Tesla Model X Plaid - verdens raskeste SUV - får du med deg hele familien og masse pakk, på din vei mot å miste lappen ...

Stemmeassistenten blir som en kunstig intelligent reiseguide, som kan hjelpe deg med alt fra å finne nærmeste parkeringsplass med lademulighet, til å foreslå spennende avstikkere langs ruten. Den kan også sjekke værforhold og foreslå hva du bør pakke med på turen, eller finne aktiviteter i nærheten av planlagte ladestopp.

Dette er første gang ChatGPT integreres i en bil fra Hyundai, og markerer et betydelig sprang fremover fra tradisjonelle talestyringssystemer. Her får du en intelligent samtalepartner som både kan forklare bilens funksjoner på en pedagogisk måte og hjelpe deg med praktiske oppgaver underveis. Hvis den da fungerer som vi håper.

Annonse
Hyundai_IONIQ_9_2024_interior_Swivel_Seat_In-car_theater_16x9 copy
Lounge-preg. Koble til en bærbar projektor, hvis du vil. Strømuttak er det nok av. Foto: Hyundai

Praktisk teknologi

USB-C-porter med 100W effekt på alle tre seterader gjør det enkelt å lade både laptoper og nettbrett. Vehicle-to-Load (V2L) funksjonen lar deg bruke bilbatteriet som strømkilde til elektrisk utstyr via et vanlig støpsel.

Sikkerhetspakken inkluderer det siste innen førerassistentsystemer, blant annet adaptiv cruisekontroll, autobrems med fotgjenger- og syklistgjenkjenning, samt filholderassistent. Et nytt terrengkontrollsystem bruker AI for å gjenkjenne veibanen og velge optimal kjøremodus.

Aktiv støykansellering i kupeen, sammen med fokus på aerodynamikk og en relativt lav luftmotstand på 0,269 Cd, skal gi et svært lavt støynivå.

Hyundai_IONIQ_9_2024_interior_All_3_Rows_02_16x9 copy
Seksseteren har kapteinstoler også på andre rad. Foto: Hyundai

Imponerende rekkevidde

Takket være en batteripakke på hele 110,3 kWt kan den bakhjulsdrevne utgaven med en enkel 160 kW motor kjøre inntil 620 kilometer på én lading (WLTP). Det er betydelig lenger enn slektningen Kia EV9 (563 km WLTP). Under ideelle forhold skal batteriet kunne hurtiglades fra 10 til 80 prosent på 24 minutter.

IONIQ 9 kommer i tre versjoner: En med bakhjulsdrift og to med firehjulsdrift. Toppmodellen får 160 kW motorkraft både foran og bak, mens Long Range-versjonen kombinerer en 160 kW motor bak med en mindre 70 kW motor foran. Akselavstanden på 3,13 meter er den lengste noensinne på en Hyundai-modell.

Les også Herregud for en bil! En sumo-bryter kan ikke være verdens raskeste sprinter. Eller? Møt BMW iX M60.

Luksuriøst interiør

Interiøret skal gi en luftig lounge-følelse med ellipseformede designelementer og duse farger. Et stort panoramatak slipper inn rikelig med naturlig lys. Kupeen kan bestilles med enten seks eller sju seter, der seksseteren får komfortable kapteinsstoler i andre rad.

Med tredje seterad nedfelt rommer bagasjerommet hele 1.323 liter. I tillegg har bilen en frunk på opptil 88 liter i bakhjulsdriftversjonen (52 liter med firehjulsdrift). Tilhengervekten er solide 2,5 tonn.

Hyundai_IONIQ_9_2024_exterior_Rear_Quarter_2_16x9
Foto: Hyundai

Kommer neste sommer

De første norske kundene forventer å få bilene sine sommeren 2025. Priser annonseres tidlig på nyåret, og det blir spennende å se hvor de legger seg i forhold til Kia EV9, som starter på 739.000 kroner.

Hyundai går også for en bærekraftig profil med utstrakt bruk av miljøvennlige materialer i interiøret, inkludert økologisk behandlet skinn, resirkulert PET-stoff og biobaserte materialer. Selv lakken inneholder elementer av resirkulert dekkavfall.

Med sin kombinasjon av lang rekkevidde, premium innredning og avansert teknologi, kan IONIQ 9 bli en sterk utfordrer i det voksende markedet for store elektriske familiebiler. Nå gjenstår det å se om den kan måle seg med etablerte premiummodeller som BMW iX og Tesla Model X. Og ikke minst hvordan den er i forhold til EV9 – som vi var svært begeistret for da vi testet den i våres.

Mer info: hyundai.com

Les også Kia EV9: For en SUV! Med sin største og mest ambisiøse elbil hittil, utfordrer Kia EV9 de etablerte premiummerkene i det elektriske SUV-segmentet.

 

Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Klassisk Bentley-modell kommer tilbake som elbil

Er ny kinesisk elbil den raskeste i verden?

Suzuki og Toyota samarbeider om el-SUV

Batmobilen er til salgs

Ioniq 7 blir Ioniq 9 – her er bildene

Audis elektriske stasjonsvogn avduket - kommer i 2025

Avduket: Folke-SUV-en Skoda Elroq

700 km rekkevidde!

- Råere Tesla-batterier kommer i 2026

Nye Peugeot E-408

Kompaktbilen Skoda Elroq klar for det norske markedet

Dyr offroad-el-sykkel som matcher dyr elektrisk SUV