Den kompakte Cupra Born (tidligere el-Born), som først skulle hete e-Born, er bygget på Volkswagen-gruppens elektriske MEB-plattform – noe den deler med blant andre VW ID.3, ID.4, Skoda Enyaq og Audi Q4 e-tron.
Det er ID.3 som er Borns nærmeste søsken. Den deler omtrent de samme målene (4,32 m lang), som betyr at den er nokså kompakt. Men der hvor ID.3 ser ganske traust og “folkelig” ut, er Cupra Born mye frekkere i linjene.
At Cupra, som tidligere var racing-merket til Seat men nå står på egne bein, har rally i DNA-et sitt er åpenbart. Den bakre spoileren for bedre marktrykk og luftinntaket nederst rundt skiltet i front (ekte eller ikke) vitner om en bil laget for frekk kjøring. Det samme gjør sportsinteriøret med bøtteseter, med stoff laget av resirkulerte plastflasker.
LED-lysene i front har også et hissigere uttrykk enn ID.3. Cupra Born er rett og slett en ganske mye tøffere bil.
Infotainmentssystemet er ellers som vi kjenner det fra VW ID.3, ID.4 og Skoda Enyaq iV. Et intuitivt system vi i redaksjonen har sansen for. Berøringsskjermen ligner på bildene den til Enyaq, men er på Cupra born 12 tommer i stedet for 13 på Enyaq.
Born vil også dele sikkerhetsfunksjonene til sine “søsken”. Blant annet autonom nødbrems.
9 høyttalere
Ikke overraskende er det sparsomt med informasjon om lydanlegget. Men vi snakker ni høyttalere, trådløs lading av mobiltelefon og både Apple CarPlay og Android Auto. Head-up display med AR-funksjoner er også tilgjengelig.
Boost-funksjon for ekstra akselerasjon
Bilen blir tilgjengelig med både 110 kW (150 hk) og 150 kW (204 hk) ytelse, akkurat som ID.3 og alle andre bakhjulsdrevne MEB-biler. Men den sprekeste utgaven av Cupra Born har i tillegg en Boost-knapp, som gir 20 ekstra kW i akselerasjonen. Trykker du inn denne, får du 228 hk som gjør unna 0-100 km/t på 6,6 sekunder.
Bilen kan leveres med progressiv styring og adaptivt understell, som justerer seg etter hvorvidt du kjører i øko-, komfort- eller sportsmodus.
Rekkevidde
Cupra Born kommer med tre ulike batteripakker: 45, 58 og 77 kWh (netto). Det største batteriet gir en rekkevidde på 548 km etter WLTP-kravene, mens det minste batteriet gir noe mer beskjedne 340 km.
Hurtiglading skjer med inntil 125 kW, som skal kunne lade 100 km på 7 minutter.
Cupra Born: Priser og tilgjengelighet
Cupra Born kan bestilles en gang etter sommeren, og bilen skal etter planen leveres ut før utgangen av året. Norske priser er ennå ikke helt klare, men importøren estimerer at den rimeligste utgaven starter på rundt 270.000 kroner. Man vil også kunne abonnere på bilen gjennom tjenesten Born Frii.
150 kW + 20 kW (boost) = 170 kW = 231 hk og ikke 228 hk som det står i artikkelen.