Torsdag ble de aller første Tesla Semi-lastebilene levert til ut til spente kunder. Det skjedde på et arrangement ved Tesla Gigafactory i Sparks, Nevada, fem år etter at prototypene så dagens lys. Presentasjonen ble som forventet holdt av Elon Musk.
Tesla Semi var ment å gå i produksjon allerede i 2019, men global delemangel og Covid skapte forsinkelser. Amerikanske PepsiCo var blant de første selskapene som satte seg på reservasjonslisten med 100 lastebiler, og var til stede torsdag for å ta imot den aller første. Blant andre store selskaper på kundelisten står også Walmart og FedEx.
I følge Tesla står store semitrailere for bare 1% av kjøretøy-salget, men opptil 20% av utslippet hvert år. Etablerte konkurrenter som Daimler og Volvo har også begynt å levere batteridrevne lastebiler.
Hele 80 mil rekkevidde
En av Teslas batteridrevne klasse 8 semi-lastebiler fullførte nylig en tur på 500 miles (cirka 80 mil) med cirka 37 tonn last -uten å måtte lade underveis! Turen gikk fra Teslas fabrikk i Fremont, California, til San Diego.
Men hva når lastebilen virkelig trenger å lade? Til det formålet Tesla har utviklet en ny væskekjølt ladekontakt som kan levere 1 megawatt (!) likestrøm. Tesla har tidligere hevdet at dette lar Semi lade opp 70 prosent av den angitte kapasiteten på 30 minutter, på kompatible «megaladere».
Denne typen ladekontakt kommer angivelig også til å bli brukt på Cybertruck, som forventes å gå i produksjon i siste halvdel av 2023.
Tesla Semi drives av tre uavhengige motorer på bakakslene, og klarer 0-100 km/t på 25 sekunder.
Nøyaktig hva Tesla Semi skal koste, og når de store leveransene starter ble ikke bekreftet under eventet. Tilbake i 2017 ble det antydet priser fra 150.000-180.000 dollar.
Se videoen fra lanseringen av Tesla Semi under (arrangementet starter rundt 21 minutter)