De siste ukene har flere av Kinas ledende elbilprodusenter annonsert batterinyheter som lover å bringe elbilenes rekkevidde, ladehastighet og sikkerhet til nye høyder. Utviklingen går svært raskt, og teknologien nærmer seg et punkt hvor den kan gjøre elektriske kjøretøy overlegne bensin- og dieselbiler på alle områder.
NIO: over 1000 km rekkevidde
NIO, som på mange måter regnes som kinesernes svar på Tesla, på grunn av sitt minimalistiske førerpanel og avanserte LiDAR-teknologi, testet nylig en prototype av sin kommende 150 kWt batteripakke i sin store ET7 sedan. Pakken består har en celleteknologi med høy energitetthet, og NIO-sjefen klarte å kjøre bilen hele 1044 km på én ladning. Noe som er ny verdensrekord for en serieprodusert elbil. Batteriet har samme passform som NIOs øvrige batterier, og passer dermed i eksisterende biler. Alle NIO-modellene kan altså oppgraderes til 150 kWt. Vi loves dessuten at den økte energitetthet ikke skal øke totalvekten nevneverdig.
Zeekr: «Golden Battery»
Zeekr, dattermerke av Geely og søstermerke til Volvo, viste nylig fram sitt «Golden Battery». Dette skal ifølge produsenten kunne lades fra 10-80%, som gir 500 km kjørelengde, på bare 15 minutter! Dette med en effekt på 500 kW, som er dobbelt så høyt som dagens Tesla-er kan skilte med!
I tester ble batteriet utsatt for ekstreme påkjenninger som varme, kulde, vann og fysiske støt – uten at det tapte effekt. Zeekr lanserer sin nye elbilmodell 007 med dette batteriet allerede den 27. desember – rett før champagnekorken sprettes på nyttårsaften. 007 lover sportsbil-akselerasjon og over 800 km rekkevidde.
Batteribytte
I tillegg til bedre rekkevidde og ladefart satses det også på andre innovative ladeløsninger. Nettopp NIO og Geely har nemlig inngått et samarbeid om å standardisere og utvide infrastruktur for batteribytte. Ved spesialutformede stasjoner vil man kunne bytte ut et nesten tomt batteri med et fulladet på bare noen minutter. Dette eliminerer behovet for å vente på lading under langkjøring.
BYD strør salt i såret
Den kinesiske elbilprodusenten BYD har også offentliggjort at de vil bygge sin første fabrikk dedikert til natrium-ion batterier. Salt i stedet for litium, altså. Dette skal gi lavere produksjonskostnader og mindre avhengighet av sjeldne mineraler som litium og kobolt. BYD satser tungt på elektrifisering og er allerede blant verdens største produsenter av elbiler og litium-ion-batterier. Blant annet LFP-batteriet Blade, som er helt uten kobolt.
Kinesisk batterirevolusjon?
De kinesiske elbilprodusentenes enorme satsing på neste generasjons batteriteknologi kan snart revolusjonere markedet. Selv om de slettes ikke er alene, med både Toyota, Volkswagen-konsernet, Mercedes-Benz, og ikke minst Tesla, som alle forsker så svetten renner på nye og bedre batterier. Dette i samarbeid med giganter som Panasonic, LG Chem og Samsung SDI, i tillegg til startups som Group14 og Sila Nanotechnologies. Og mange flere.
Elbilene tar over totalt
Med større rekkevidde, mye raskere lading og lavere priser, kombinert med innovative ladeløsninger, vil elbilene bli overlegne både praktisk og økonomisk. Dette kan akselerere utskiftningen av bensin- og dieselbiler. Norske forbrukere har mye spennende å se fram til.
Dette lover jo bra, men jeg undrer litt på dette med ladehastighet og tilgang på strøm. Her i Norge opplever vi stadige tiltak for å begrense høye effektuttak. Vi blir stadig pålagt høyere avgifter dersom vi bruker mye strøm samtidig. Dette for å begrense belastningen på nettet, som etter sigende har nådd et metningspunkt. Nå skal alt over på elektrisitet. Strømprisen går i taket pga manglende kapasitet i produksjon og distribusjon. Med all den kapasitetsøkningen i morgendagens elbiler, og for ikke å snakke om tungtransport og skipsfart, ja så bryter vel strømtilgangen snart sammen. I hvert fall kommer strømprisene til å bli astronomiske i fremtiden.
Det sies at ræ… er bak samme hvordan man snur seg.
Et absolutt relevant poeng, el-nettet trengs høy prioritet for å holde tritt med kravene. Hvor dette bærer til slutt, blir svært spennende å følge med på.