Nederlandske Vanmoof produserer internett-tilkoblede, smarte elsykler som også kan kjøpes i Norden (men ikke i Norge).
Vanmoof har 260 medarbeidere samt butikker i ni store byer – herunder Amsterdam, Berlin, London, New York, Paris og Tokyo – og har solgt i alt 125.000 elsykler.
Inntil nå har selskapet aldri kjørt tv-reklame for sine produkter, men i juni hadde Vanmoof planer om å vise en reklame på fransk tv. Reklamen skulle i første omgang promotore selskapets nyeste elsykler, Vanmoof S3 og X3, som du snart kan lese en anmeldelse av her på nettsiden.
Men formålet med reklamen var også å sette fokus på klimaendringer og behovet for å tenke nytt rundt mobilitet i de store byene.
Vanmoofs reklame var for et par uker vist på tv i både Nederland og Tyskland uten problemer, men i Frankrike grep myndighetene inn og satte en stopper for reklamen.
Ifølge den franske myndigheten ARPP (Autorité de Régulation Professionnelle de la Publicité), hadde reklamen som formål å diskreditere bilindustrien og skape klimaangst.
“Det er tankevekkende at bilfabrikanter gjerne kan feie sine miljømessige utfordringer under teppet, men når noen vil ta opp problemet så blir de rammet av sensur,” uttalte Ties Carlier, medstifter av Vanmoof i en pressemelding.
Døm selv. Reklamen kan du se under.
Har reklame så stor makt?! Tøffe biler blir skremt I grøften fordi de skammer seg…
Kan den smelte tilbake til en bil, når det regner, og snør?