Mye er allerede skrevet om Mustang Mach-E: Fords elektriske muskel-SUV kan bli en spennende utfordrer til mange relativt “trauste” el-SUV konkurrenter, når den treffer markedet på starten av nyåret. Den råeste utgaven Mach-E GT får etter planen 465 hestekrefter og 830 Nm dreiemoment, som akselerer kjerra fra 0-100 km/t på 3,5 sekunder.
Men nå har Ford nettopp avslørt noe som er VESENTLIG råere!
Nye Mustang Mach-E 1400 er en prototype med hele 1419 HK og syv elektriske motorer, som er “utviklet for å vise hvor mye ellevill ytelse og kraft en helelektrisk Mustang kan levere.”
Mustang Mach-E 1400
Mustang Mach-E 1400 har hele syv elektriske motorer, hele fem mer enn Mach-E GT. Tre av disse er koblet til differensialen foran og fire er koblet til den bak, med en enkel drivaksel. Dette gjør at de kan justeres til bruk for alt fra drifting til kjøring i høy hastighet på bane.
Bilen er utviklet av Fords Performance-avdeling i samarbeid med RTR, og finnes bare i ett eksemplar. Prototypen er basert på et Mustang Mach-E GT-karosseri, men både chassis og drivlinje er spesiallaget for å oppnå de ekstrem ytelsene.
Les også: 30 fete stereoanlegg på fire hjul
Batteripakken er ikke spesielt stor – bare 56,8 kWh – men består av nikkel-mangan-kobolt-celler som gir ekstremt høye ytelser og høy utladingshastighet. Batterisystemet avkjøles av en såkalt dielektrisk kjølevæske under lading for å redusere ladetiden.
En av hensiktene med prototypen (bortsett fra å showe og ha det moro!) er i følge Ford at man kan teste hvordan forskjellige drivlinje- og chassisoppsett påvirker energiforbruk og ytelse. Dette inkluderer både muligheten for kjøring med for- og bakhjulstrekk og trekk på alle fire. Oppsettet for drifting og banekjøring er også helt forskjellig. Kreftene kan også deles likt mellom for- og bakhjulene eller bare foran eller bak.
-Veldig morsom bil å kjøre
– Dette er det perfekte tidspunktet for å utnytte vår elektriske teknologi, lære og bruke kunnskapen på våre andre modeller. Mustang Mach-E kommer til å bli en veldig morsom bil å kjøre. Mustang Mach-E 1400 leverer derimot en helt ellevill kjøreopplevelse, sier chief programme engineer for Mustang Mach-E, Ron Heiser.
– Å sitte bak rattet på denne bilen har totalt endret min oppfatning av hva krefter og dreiemoment er. Opplevelsen er helt umulig å beskrive. Det nærmeste jeg kan sammenligne en kjøretur i den er en tur i en berg- og dalbane, sier grunnlegger av RTR Vehicles, Vaughn Gittin Jr.
– Utfordringen var å kontrollere de ekstreme kreftene som de syv elektriske motorene leverer. Mustang Mach-E 1400 er et eksempel på hva vi kan få til med en elektrisk bil, sier motorsportsdirektør i Ford Performance, Mark Rushbrook.
Sjekk selv i videoen under!