Ford kan ta innersvingen på Tesla, i kampen om å få den første elektriske pickupen ut i markedet. Og det er ikke hvilken som helst, men en elektrisk versjon av verdens mest solgte bil: nemlig F-150.
Høyeste dreiemoment
F-150 Lightning får det høyeste dreiemomentet noensinne for en F-150, nemlig 1050 Nm. Med sine 563 hk vil den gjøre unna 0-100 km/t på 4,5 sekunder! Ikke galt for en bil på 3 tonn! Det gjør at den kommer frem “over alt”, og kan trekke tunge lass. Nærmere bestemt 4500 kilo, og dessuten ha en nyttelast på 900 kilo, fordelt på lasteplanet og frunk-en. Som i seg selv er på smått imponerende 400 liter, og som er godkjent for over 180 kilo last. Og fordi batteripakken er fordelt over mesteparten av kjøretøyets underside, får den elektriske pickupen et lavere tyngdepunkt og dermed bedre kjøreegenskaper enn sine fossile søsken.
Mobilt aggregat
Pickupen har også så mange smarte løsninger om bord, at vi virkelig håper den kommer til Norge. Da vil vi kjøpe en hytte i skauen bare for å kunne forsvare å kjøpe en! Lastebil-lappen må man også ta, men pytt-pytt.
Hva sier du til en strømkilde på hele 9,6 kW, for å gi strøm til verktøy og andre strømkrevende produkter når du ikke er i nærheten av et strømnett? I det vanntette, drenerbare rommet under panseret finner du fire 120 V strømuttak på totalt 2,4 kW og to USB-uttak. Som ekstrautstyr kan du få ytterligere 7,2 kW med fire 240 V uttak bak i lasteplanet, og dessuten to inne i kabinen.
Nytt infotainmentsystem og automatiske oppdateringer
Ford F-150 Lightning får det nye infotainmentsystemet Ford kaller SYNC4A, og velger du Lariat-utgaven får du en 15,5 tommers stor berøringsskjerm. Dette er det samme infotainmentsystemet som i Mustang Mach-E, men med noen ekstra funksjoner skreddersydd pickupen. Som informasjon om last og akseltrykk, og ryggeassistent for tilhenger. Infotainment-en tilpasser seg førerens vaner over tid og vil dermed gi mer korrekt informasjon om gjenværende kjørelengde osv. Apple CarPlay og Android Auto er også på plass, sammen med andre SYNC AppLink-apper.
Lyd fra Bang & Olufsen
Lariat-utgaven av pickupen er utstyrt med et enkelt lydanlegg fra Bang & Olufsen, med åtte høyttalere og en subwoofer. Og 640 watt med forsterkerkraft. I motsetning til hos Mustang Mach-E er senterhøyttaleren utelatt her. Der hvor den fossile utgaven av nye F-150 også tilbys med et 18-høyttalerssystem kalt Bang & Olufsen Unleashed, later ikke dette til å være en mulighet i den elektriske pickupen.
Kjører seg selv
Pickupen får en rekke avanserte teknologier som gjør den like nyttig som kul. For eksempel total selvkjøring uten bruk av rattet på mer enn 160.000 km med forhåndsgodkjente veier i USA og Canada. Bilen har også innebygd digital vekt, så du kan se i appen hvor mye vekt kjøretøyet er lastet med. Og fordelingen av denne vekten mellom for- og bakakselen. Dermed kan du lett se om du må omfordele vekten på lasten, for å få kjøretøyet i balanse. Alt dette er ekstrautstyr.
Nesten 500 km
F-150 Lightning vil komme i fire forskjellige versjoner og med to forskjellige batteripakker som rekker til 370 km eller 480 km, i henhold til den amerikanske EPA-målemetoden, som er strengere enn WLTP som brukes i Norge og resten av Europa.
– Den er raskere enn F-150 Raptor, kommer med firehjulstrekk som standard, har et uavhengig bakhjulsoppheng, en power frunk, har nok strøm til huset ditt i tre dager og vil kontinuerlig forbedres ved hjelp av OTA-oppdateringer. F-150 Lightning vil bli produsert på Rogue-fabrikken hvor Henry Ford endret verden og hvor min bestefar stemplet inn hver dag. F-150 Lightning representerer alt vi kan få til i USA når vi ser fremover, sier CEO og toppsjef i Ford Motor Company, Jim Farley.
Ford F-150 Lightning: Tilgjengelighet og priser
Pickupen Ford F-150 Lightning er i utgangspunktet ment for det amerikanske markedet, og kommer i salg i 2022.
Startprisen for den mest nedskalerte utgaven med det minste batteriet er omtrent den samme som for en vanlig fossil F-150 med lignende konfigurasjon, rundt 40.000 dollar (før statlige tilskudd). Derimot forventes XLT-utgaven å bli bestselgeren. Denne starter på rundt 53.000 dollar med det minste batteriet og motoren (426 hp), men blir også tilgjengelig med det største batteriet og motoren. Dersom du vil ha alt det kule ekstrautstyret, er det denne som kan skreddersys med dette.
Ønsker du derimot Bang & Olufsen-lyd og den store infotainment-skjermen må du velge Lariat. Pris på denne er ikke oppgitt.
La oss for all del håpe denne pickupen kommer til Europa!