Lengre gikk det ikke for danske Henrik Fisker og hans amerikanske elbilselskap. Allerede i mars, når vi testet Fisker Ocean, måtte vi ta høyde for at Fisker var i ferd med å restrukturere selskapet og at en påfølgende konkursbegjæring var sannsynlig.
Knapt tre måneder senere har utfordringer med anskaffelse av kapital og produksjonsproblemer som følge av svikt i den globale forsyningskjeden nesten tatt livet av selskapet. Fisker har levert inn en søknad om konkursbeskyttelse etter kapittel 11, som innebærer at et selskap søker beskyttelse mot kreditorer mens det forsøker å refinansiere gjelden sin og fortsette virksomheten. Dermed er ikke alt håp ute for Fisker.
I likhet med andre selskaper i elbilindustrien har vi stått ovenfor en rekke markedsmessige og økonomiske utfordringer. Etter å ha evaluert alle alternativer har vi besluttet at å selge eiendelene våre under «Chapter 11″ er den beste veien videre», sier Henrik Fisker i en uttalelse, skriver Reuters..
Det ser likevel ikke så lyst ut for Fisker, selv om selskapet gjør et siste forsøk på å holde hodet over vannet. I mars mislyktes de i å sikre seg en investering fra en større bilprodusent (ifølge Reuters var det snakk om japanske Nissan).
Etter å ha levert mindre enn halvparten av de 10 000 bilene som ble produsert i fjor, gikk Fisker i januar over til en forhandlerbasert modell i stedet for direktesalg til forbrukere. Selskapet har inngått avtaler med 15 forhandlere i USA og 12 partnere i Europa, men har fortsatt over 5000 biler på lager.
Børsnoteringen var Henrik Fiskers andre sjanse til å bygge opp en bilvirksomhet etter at hans første forsøk, Fisker Automotive, gikk konkurs i 2013, delvis på grunn av finanskrisen og problemer med batteriet i den daværende hybridmodellen Karma.