Audi Q6 e-tron har kommet til Norge. I hvert fall som en førproduksjonsmodell. Visningen skjedde i Møllers helt nye lokaler på Jessheim, i nærheten av Gardermoen flyplass.
Nytt kapittel
Q6 e-tron markerer et nytt kapittel for Audi, og er bygget på den nye Premium Platform Electric (PPE) som er utviklet i samarbeid med Porsche. Med en lengde på 4,77 meter og en akselavstand på 2,89 meter, er dette en romslig og påkostet SUV som tar sikte på å sette en ny standard i segmentet.
Størrelsesmessig legger den seg imellom Q4 e-tron og den største Q8 e-tron, men da tettere opptil sistnevnte. Plattformen deler den derimot med Porsche Macan, og er mer moderne enn begge sine e-tron-brødre.
Lang rekkevidde og lynrask lading
Bilen kommer med et solid 100 kWh batteri, hvorav 94,9 kWh er netto kapasitet. Dette gir Q6 e-tron en rekkevidde på opptil 619 km etter WLTP-standarden. Takket være 800-voltsarkitekturen kan bilen også lade lynraskt, med en imponerende toppeffekt på 270 kW ved DC-lading. På bare 10 minutter kan du fylle batteriet nok til å kjøre 255 km, mens en lading fra 10 til 80% tar kun 21 minutter.
Kraftig ytelse og avansert luftfjæring
Toppmodellen SQ6 e-tron har en motoreffekt på solide 490 hk (360 kW), mens en Launch control-booster tar den opp til 517 hp under korte akselerasjoner. 0-100 km/t gjøres da unna på 4,3 sekunder. Den mer modererte Q6 e-tron er heller ingen spjæling, med 388 hk (285 kW) og en 0-100-sprint på 5,9 sekunder.
Bilen er tilgjengelig med adaptiv luftfjæring, som kan justere høyden med opptil 7,5 cm, noe som gir både komfort og sportslige egenskaper. Hengerfeste er også standard, med en imponerende kapasitet på 2,4 tonn.
Futuristisk design og innovative lysløsninger
Designmessig har Q6 e-tron en mer futuristisk front enn sine to brødre, hvor den karakteristiske «single frame»-grillen nå er lukket og flankert av innovative lysløsninger. Dagkjøringslysene består av hele 122 LED-er som kan konfigureres i opptil 8 ulike mønstre etter kundens ønske. Også bak finner vi avansert lysteknologi, med opptil 360 OLED-lysdioder som kan programmeres i ulike sekvenser.
Frontlyktene kan bestilles med eller uten LED matrisestyring.
High-tech interiør med fokus på digitale opplevelser
Inne i bilen møtes vi av et høyteknologisk og påkostet interiør. Midtkonsollet domineres av en 14,5″ MMI-berøringsskjerm, mens føreren får en 11,9″ digital instrumentskjerm. En nyhet er at også passasjeren foran får sin egen skjerm. Audi introduserer også en rekke nye digitale løsninger, som ambientbelysning som hjelper føreren med varsler, en spesielt AR frontruteskjerm (head-up display) som simulerer en gigantisk skjerm plassert langt foran deg på veien, og dessuten den intelligente stemmestyrte assistenten «Hey Audi». Sistnevnte benytter kunstig intelligens for å kunne kommunisere mer avansert enn andre assistenter, og vi loves at hun (ja, det er visst damestemme) snakker nordiske språk flytende.
Premium lyd med Bang & Olufsen
For lydentusiaster kan Audi skilte med 3D Premium Sound fra Bang & Olufsen. Systemet består av hele 16 høyttalere, inkludert 3D-lyd og avanserte algoritmer som skaper en virkelig omsluttende lydopplevelse. Det er til og med høyttalere i nakkestøtten i frontsetene! Dette åpner for mer presis surroundlyd skreddersydd for hver person, og dessuten mer personlige håndfrie telefonsamtaler, da ikke hele kupeen trenger å høre mottakeren.
Vi kan også bare spekulere i om ikke høyttalere i nakkestøtten også potensielt kan brukes til effektiv aktiv støydemping av kupeen for personene i front. Det blir spennende å se om Audi og Bang & Olufsen har tenkt på dette.
Diskantelementene i front er plassert i en «Sound Lens», altså en akustisk linse, som elegant foldes ut fra dashbordet når systemet slås på. Audi lover en konsertlignende opplevelse for alle i bilen, og anlegget er en passende lydmessig forlengelse av Q6 e-trons visuelle og teknologiske stil.
Kommer i to versjoner
Q6 e-tron lanseres i to versjoner, Q6 50 e-tron og SQ6 e-tron, begge med samme 100 kWt batteri (94,9 kWt netto). Leveransene til norske kunder starter allerede til sommeren. Med en startpris på rundt 750.000 kroner er dette en premium SUV som vil konkurrere i det øvre sjiktet av markedet. Men da har også bilen den rikeste standard-utstyrspakken blant noen av e-tron-modellene hittil.
Lovende førsteinntrykk
Vi fikk se et førproduksjonseksemplar av SQ6 e-tron, men fordi bilen ikke var ferdig fikk vi ikke lov å sitte i den. Men av det vi ble presentert, virker dette som en svært lovende elektrisk SUV, som kombinerer romslig familiebilkomfort med innovativ teknologi og sportslige ytelser.
Vi gleder oss til å teste både Q6 og SQ6 e-tron skikkelig, når de første bilene ankommer Norge i løpet av sommeren.
Mer info: audi.no