TESTER Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi
L&B Julekalender 2024 Delta her!

Nyhet

Fiats nye bybil

En elektrifisert Cinquecento.

Av / 04.03.20 - 10:33
Fiats nye bybil

Den lille Fiat-en har vært en stor suksess for det hardt prøvede bilkonsernet. 500-en, eller Cinquecento som den kalles, har hatt like stor betydning for motoriseringen av den italienske befolkningen, som bobla hadde for tyskere etter krigen.

Den 3,6 m korte bilen har vært tilgjengelig med små bensin- og dieselmotorer, fra den lille tosylindrete 900 ccm til den 180 hk kraftige Abarth-versjonen.

Fiat har aldri laget en elektrisk utgave, hvis man ser bort fra de konverterte bensinutgavene som ble gjort elektriske i USA, og som har funnet veien hit via gråmarkedsimport.

Fiats nye bybil 1Men nå er det like før Fiat på ordentlig lager en elektrisk 500. Som er en ny 500 fra innerst til ytterst, tross at man må se to ganger på den nye versjonen, for å se forskjellene.

Den kommende 500-en blir en helelektrisk Fiat, og ryktene vil ha det til at den ikke kommer med forbrenningsmotor i det hele tatt, men det tror vi ikke før vi ser det.

Annonse

Siden bilen ennå ikke er offisielt lansert, vites det lite om rekkevidde, batterikapasitet og effekt, men den nye plattformen som bilen er basert på, er laget for batteri- og elektromotorer fra bunnen av.

Oliver Francois, FCAs markedssjef, kaller den en urban Tesla, og indikerer dermed at den elektriske Cinquecento-en får en rekkevidde som er tilstrekkelig for bybruk.

Fiats nye bybil 2Bilen vil ikke bli bygget i Polen, slik den forrige generasjonen blir, men hos Fiats Mirafiori-fabrikk utenfor Torino, hvor produksjonskapasiteten skal være rundt 80.000 biler i året.

500-en vil legge seg i samme urbane elbilklasse som Mini Cooper E, Honda E og selvsagt BMW i3.

Når den kommer? Ikke klart ennå, men regn med å se den på veien i løpet av 2021.

Fiats nye bybil 3

Lasse Svendsen
(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Kia EV6 GT blir hissigere

De første offisielle bildene av Xiaomi YU7

Jaguars nye identitet skaper forvirring

Her er Xiaomis neste elbil

CarPlay 2: Slik blir fremtidens "Apple-bil"

Hyundais nye kjempe-SUV er klar

Klassisk Bentley-modell kommer tilbake som elbil

Er ny kinesisk elbil den raskeste i verden?

Suzuki og Toyota samarbeider om el-SUV

Batmobilen er til salgs

Ioniq 7 blir Ioniq 9 – her er bildene

Audis elektriske stasjonsvogn avduket - kommer i 2025

Lyd & Bilde