Hvis man myser litt på bildene, kan man se at den nye Fiat Grande Panda, ligner på Giorgetto Giugiaros original fra 1980. Men den nye elektriske utgaven er en femdørs kompakt bil, for munter manøvrering i bysentra og fargerike turer på landet.
For om Fiat holder ord, vil man ikke få kjøpt en grå Grande Panda. Det er kanskje derfor de første pressebildene er av en knallgul Panda med metallic-lakk.
Legg forresten merke til hvordan de har preget PANDA i nedre del av dørsidene. Mindre synlig, på bildene hvertfall, er hvordan utformingen av frontlyktene skal minne om refleksjoner fra vindusfasadene på Fiats gamle fabrikk i Lingotto.
Den 3,99 meter korte Fiat-en, er ikke designet av Giugiaro denne gangen, men hos Centro Stile i Torino, og bilen skal produseres for et globalt marked, og både som helelektrisk og i hybrid utgave.
Grande Panda er bygget på Stellantis STLA plattform for småbiler, og ble først introdusert på Citroën C3 og e-C3. Det betyr i så fall at vi snakke om et batteri på 44 kWt, som i en e-C3 gir opp til 326 kilometer rekkevidde. Ladeeffekten er ikke høyere enn 100 kW, men det er ikke akkurat kritisk på et så pass lite batteri.
Ytelsene vet vi ingen ting om, men om vi holder oss til en e-C3, snakker vi om 113 hk og 0-100 km/t rundt 11 sekunder.
Fiat-sjefen Olivier Francois, som feirer at Fiat er 125 år, sier at de vil slippe en ny modell hvert år frem til 2027.
– Den beste måten å feire 125 år med FIAT på er å vise frem første del av vår nye fremtid. Nye Grande Panda er designet i Torino hos vårt designsenter Centro Stile, og henter stor inspirasjon i originalens verdier. Med Grande Panda begynner FIAT nå sin overgang til globale, felles plattformer som dekker alle regioner i verden. Grande Panda er perfekt egnet for familier og urban mobilitet i alle land… en ekte FIAT!
Grande Panda vil bli vist løpet av sommeren, og selv om det er usikkert når man kan bestille en, sier Fiat at leveringene starter på nyåret 2025. Prisene er heller ikke klar, men Olivier Francois har lovet at den skal bli blant de billigste elbilene.
Tør vi gjette på en startpris rett over 200.000 kroner for innstegsmodellen?