Her er den nye Fiat 600e. En kompakt femdørs crossover som tar steget opp i b-segmentet, hvor konkurrentene blant annet er Kia Niro EV, Huyndai Kona, og Volkswagen ID.3.
Akkurat som originalen, er 600e Fiats romsligere alternativ til den lille 500e. Men det er hverken hekkmotor eller selvmordsdører på nye 600e, som er basert på Stellantis-gruppens elbilplattform. Som vi kjenner fra blant andre Jeep Avenger.
Fiat 600e har en tilsvarende 54 kWt batteripakke som forsyner en 156 hk elmotor med 260 Nm dreiemoment, som driver forhjulene.
Med 0-100 km/t på 9 sekunder, er den ikke lynrask, men målgruppen for elbiler i dette segmentet er nok mer opptatt av at den har rekkevidde på drøyt 400 kilometer, etter WLTP-standarden.
Dolce Vita
Bilen har 11 kW ombordlader og den kan hurtiglades med inntil 100 kW, som betyr at man kan lade fra 20 til 80 prosent på omlag 27 minutter.
Fiat liker å omtale designet som et utrykk for den italienske følelsen Dolce Vita-filosofien. Det skal man se på LED-lyktene foran, som i likhet med 500e, er formet som øyne. Sammen med luftinntaket foran ser 600e like vennlig ut som en av bilene i Pixar-filmen Cars.
Den er ikke noe mindre imøtekommende på innsiden. Med fem dører er 600e enkel å komme seg inn i, men baksetet er ikke all verden etter bildene å dømme. Foran ser det langt romsligere ut, og her er interiørdesignet en evolusjon av det vil opplevde i 500e.
Aldri mer grått
Fiat 600e blir levert i to utstyrsversjoner. Inntegsmodellen heter 600e (RED), som leveres i rødt, men den kan også leveres i hvit eller svart.
600e La Prima leveres med enda mer utstyr, og kan leveres i fire forskjellige farger, som skal minne om fire av fargene man kan oppleve i italiensk natur; sol, hav, jord og himmel. Men grått får du ikke. Fiat har nemlig besluttet at ingen biler skal leveres i grått. Fra nå av er det farger som gjelder.
På innsiden av 600e kan man fargelegge kupeen og skjermen med en av åtte farger. Baksetet er delt 40/60 og det finnes flere ladeløsninger for telefoner osv. Setene i La Prima har også varme og massasje, og er laget av syntetisk skinn med innsydde Fiat-monogram.
Apple Carplay og Android Auto
600e leveres med adaptive fartsholder, med intelligent hastighetsassistenten som leser fartsgrensene. Blindsonevarslingen bruker ultralydsensorer som overvåker blindsonene og varsler om hindringer. Bilen har også automatisk nødbrems som oppdager syklister og fotgjengere, sjekker førerens konsentrasjonsnivå.
Skjermen i midtkonsollen er 10,25-tommers og har trådløs Apple Carplay og Android Aut, samt stemmestyrt navigasjon fra TomTom, med automatisk kartoppdatering og visning og navigering til ladestasjoner.
Under bakluken finner man et bagasjevolum på 360 liter, og foran er det et lite frunk til ladekabler. Legger man ned baksetene, øker volumet til sjenerøse 1,231 liter.
Prisen på Fiat 600e er ikke kjent, men den vil trolig ligge på nivå med konkurrentene i b-segmentet. Bilen kommer ikke på veiene før etter nyttår.