Så er den her. Ferraris første SUV, eller er det egentlig det? Ferrari selv liker ikke å tenke på Purosangue som en SUV, og stiller man den ved siden av Bentley Bentayga, skjønner man hvorfor Enrico Galliera, Ferraris markedssjef insisterer på at det ikke er en SUV.
Selv om lengden toucher fem meter, er Purosangue bare 159 cm høy, og bakkeklaringen er ikke egnet til å følge etter en Range Rover i bushen.
Ferrari kaller den heller en GT, med fire dører og fire seter – 2+2 altså, og den er ikke akkurat undermotorisert. En selvpustende V12-er leverer 715 hk til alle fire hjulene, og klarer å flytte den to tonn tunge Ferrarien fra null til hundre, på 3,3 sekunder. Toppfarten? 310 km/t.
Burmester lydsystem
Ikke uventet blir en Purosangue levert med moderne infotainment med både Apple CarPlay og Android Auto. Den får også et heftig Burmester-anlegg som garantert kommer til å underholde de fire i skinnsetene hele veien til rivieraen.
Burmester 3D High-End Surround Sound System, kalles det, og det er et mye heftigere anlegg enn de fleste har hjemme.
Anlegget er bygget opp med til sammen 1420 watt forsterkereffekt, fordelt på 21 skreddersydde høyttalere, inkludert Burmesters egen bånddiskant. Det er ikke akkurat hverdagskost i en bil, selv ikke på dette nivået.
Høyttalerne i taket skal bidra til 3D-lyden, eller surround som man også kan kalle det, og en egen subwoofer med eq kan filleriste passasjerene. Lyden kan selvsagt tilpasses enhver smak, og anlegget som styres fra pekeskjermen, har flere ferdiglagde lydprofiler: Pure, Live, Comfort, Surround, 3D Surround, Precise Bass og Stage Plus, i tillegg til en VIP-modus som sentrerer lydbildet rundt føreren.
Det blir ingen billig affære å skaffe seg en Purosangue, hvis man i det hele tatt får tak i en. Galliera sier i pressemeldingen at Ferrarien mange har ventet på, først og fremst vil gå til de som er kunder fra før, og ikke til en tilfeldig influenser antagelig.
Prisen starter på 390.000 Euro.
Som omregnet i lokal valuta med Statens avgifter, betyr et godt stykke nord for fem millioner. Men da får man ikke bare en Ferrari med plass til hele familien – og 473 liter bagasje, men også et heftig anlegg.