Det har til dels stormet rundt batteriselskapet QuantumScape de siste par årene. Beskyldningene har haglet om falske tester og overdrevne påstander. Investorer har mistet troen, og konkurrenter har passert dem i kappløpet om fremtidens superbatterier.
Men nå kan alt snu. I harde laboratorietester har nemlig QuantumScapes nye faststoffbatteri nemlig overlevd over 1000 oppladningssykluser. Helt uten nevneverdig kapasitetstap.
Bare 5 prosent tap av ytelse etter gjentatte stresstester er sensasjonelt. Og resultatene bekreftes av Volkswagen Groups batteriselskap PowerCo – QuantumScapes største investor.
Beskyldninger om bedrageri rundt «solid state»
Å si at det har rådet skepsis rundt QuantumScapes ville påstander de siste årene om et faststoffbatteri helt uten anode, er tidenes underdrivelse. De har tidligere vært beskylt for både svindel og bedrag (tenk, begge deler!).
Men i det siste er det produsenter fra flere kanter som hevder deres faststoffbatterier er klare eller straks klare for masseproduksjon. Ikke minst Toyota, men også Solid Power, som kommer først i BMW. Og NIOs nyeste batteri på 150 kWt er såkalt semi-faststoff.
Dermed kan det se ut som at teknologipessimistene må spise mange av sine ord.
Anodeløst faststoffbatteri: Fortsatt tidlig stadium
De faststoffbatteriene som er nærmest masseproduksjon har en fast elektrolytt, men består likevel av både en katode og en anode. QuantumScape-batteriet er derimot helt anodefritt. I stedet er litiumkilden i katoden, som dermed har pluss- og minuspolen i samme elektrode. Dette maksimerer energitettheten og fjerner overflødig metallisk litium. Dette skal gjøre batteriene tryggere, billigere å produsere og enklere å resirkulere.
Men det er en komplisert vei dit, og QuantumScape understreker at de på ingen måte er produksjonsklare ennå. Veien videre blir lang og utfordrende:
Det er fortsatt arbeid som gjenstår før denne teknologien kan nå markedet, men vi kjenner ikke til et annet litium-metallbatteri for bilbruk som har vist så høy energiutholdenhet over en sammenlignbar syklus, under lignende forhold. Vi er glade for å jobbe så tett som mulig med Volkswagen Group og PowerCo for å industrialisere denne teknologien og få den ut på markedet så raskt som mulig.»
Dette sier Jagdeep Singh, grunnlegger og formann hos QuantumScape.
Les hele pressemeldingen her (dansk).