TESTER Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

Får firehjulstrekk og LiDAR

Ambisiøse rekkeviddemål for Polestar 3.

Av / 07.06.22 - 15:41
Får firehjulstrekk og LiDAR

Det første bildet av Polestar 3 viser en bil som lover mer plass enn i en Polestar 2. Bilen er en sportslig SUV eller crossover, alt etter øynene som ser, og ser merkbart romsligere ut enn en Polestar 2.

Den store bakluken skjuler forhåpentlig et betydelig større bagasjerom enn de 430 literne 2-eren har, og kanskje er bakseteplassen større også. Ingenting av dette vet vi noe konkret om, annet et at Polestar skal lansere 3-eren i oktober. Den vil trolig kunne bestilles allerede da, men neppe leveres før i 2023.

Polestar sier at den får autonom selvkjøring på motorvei, og for å få det til bruker den LiDAR-sensorer fra Luminar, en prosessor fra NVIDIA. Som kanskje er best kjent for sine rå grafikkort.

De første utgavene av Polestar 3 leveres med firehjulstrekk fra to elektromotorer, og Polestar sier at rekkeviddemålet er mer enn 600 km etter WLTP-standarden.

-Polestar 3 er SUV-en for den elektriske tidsalderen. Designidentiteten vår utvikles med denne store luksuriøse elbilen, med en tydelig særegen merkevareidentitet», sier Thomas Ingenlath, CEO i Polestar. «Med denne bilen, bringer vi ´sport´ tilbake til SUV-en, tro mot våre røtter fra motorsporten.

Annonse

Den nye Polestar 3 vil havne i samme segment som Tesla Model Y, Volkswagen iD.5 og er betydelig større enn Volvo-slektningen XC40 Recharge.

Priser er ikke nevnt med ett ord, det er for tidlig for den slags, men det er sannsynlig at den vil koste noe over der en tilsvarende motorisert Polestar 2 ligger. Blant annet vil et større batteri være med på å løfte prisen.

Les også Trimmet Polestar 2 Polestar 2 får mer effekt og blir enda mer sportslig med en oppgradering du fikser selv.

 

Lasse Svendsen
(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Hvor lenge holder egentlig et elbilbatteri?

Redningen for et dødt bilbatteri

Volvos minste blir eventyrklar

GACs nye biler er fornuftige, men uten et ess i ermet

Den største bilprodusenten du har aldri har hørt om, kommer til Europa

Er dette fremtiden? Vi har prøvd Googles selvkjørende taxi i San Francisco

Denne bilen har en flymaskin i bagasjerommet

Stort digitalt løft for Volvo-eiere

Ny Model Y beholder blinklyset vi kjenner - kan bestilles nå

Tesla Model Y kommer til Europa

Tesla Model Y - nå blir den helt ny

Skodas elbil-suksess blir enda bedre

Lyd & Bilde