Mange hadde håpet på en Tesla Model 2, men Elon Musk avduket ingen nye modeller under Tesla Investor Day 1. mars, i Austin, Texas.
I stedet handlet det om en ny gigafabrikk i Monterrey, Mexico, en ny plattform for batterielektrisk med mer kostnadseffektiv batteriteknologi – og et mål om å produsere 20 millioner biler innen 2030.
I presentasjonen, som varte i over fire timer (!), lanserte Musk Tesla Motors Master Plan del 3, fortalte Musk at Tesla har som mål å halvere produksjonskostnadene, og at neste generasjon batterielektriske Tesla-modeller skal produseres på en ny plattform, og bygges med en høy grad av automasjon på den nye gigafabrikken i Mexico.
En stor del av kostnadsbesparelsene kommer av mer effektive produksjonslinjer. Batterier integrert i bilens struktur, mer effektiv montering på mindre plass og flere parallelle operasjoner, skal korte ned tiden det tar å produsere en bil, og dermed også kostnaden per bil.
Det er sånn Tesla kan få prisen på den kommende Model 2 – eller hva den skal hete, ned mot 25.000 dollar.
Cybertruck før Tesla Model 2
Tesla fortalte også at de skal bort fra rare earth metals – sjeldne jordmetaller, i fremtidig produksjon og reduserer innholdet av silisiumkarbid (SiC) i drivlinjen med 75 prosent.
Cybertruck nærmer seg og Tesla antyder at den får produksjonstart mot i løpet av sommeren 2023, og Tesla skal levere de første bilene i 2024. Den skal produseres med mindre elektronikk, med 48 Volts teknologi med lavere strømstyrke (Ampére) enn vanlig. Det reduserer behovet for lange og kraftige kabler, og skal gi et betydelig lavere energitap, i følge Tesla.
Enda en ny modell?
I følge Tesla utvikler og produserer de 85 prosent av elektronikkstyringen i bilene. Fra neste generasjon er målet å produsere 100 prosent av elektronikkstyringen, det gjelder også programvaren, som blir stadig mer avansert. For eksempel samles krasjdata i en database, som brukes til å gjøre forbedringer i kommende programvare, som når beltestrammere skal stramme og slakke, og hvordan bilene skal unngå hindre som kan føre til en kollisjon.
Et av de utallige skjermbildene fra den lange presentasjonen, viste Teslas modellrekke. På venstre side av trekkvognen kalt Semi, er de fire nåværende modellene. På høyre siden kjenner man umiddelbart igjen Cybertruck, men under to hvite laken befinner det seg to kommende modeller.
Hvis den ene av dem er Tesla Model 2, Model Q eller Model A, hva navnet enn blir, er spørsmålet: Hvilken modell skjuler seg under det andre lakenet?
PS: Da børsene åpnet i USA i dag etter Tesla Investor Day, falt Tesla-aksjen åtte prosent. Noe som kan tyde på at også markedet ble skuffet over at Elon Musk ikke viste noen ny Tesla-modell.