Skoda har fått god suksess med sin første elektriske familiebil, crossover-SUV-en Enyaq iV. Med god rekkevidde, bra kjøreegenskaper, og med et mye mer elegant og brukervennlig dashbord og instrumentpanel – og dessuten større følelse av luksus – enn Volkswagens søskenmodeller ID.4 og ID.5.
Etter Enyaq kommer turen til den mer kompakte Elroq i 2024, og deretter den knøttlille City-SUV i 2025. Alle de kommende bilmodellene vil få et nytt, mer moderne uttrykk som Skoda kaller Modern Solid. Og dessuten ny Skoda-logo.
Elektrisk stasjonsvogn
Skoda avduker samtidig planene om en elektrisk stasjonsvogn. Den blir en mellomklassebil på 4,6 meter, bittelitt kortere enn den populære Octavia-en. Vi forventer derimot at den får minst like god plass likevel, med lengre akselavstand, kortere panser og et helt flatt gulv.
Skoda er ikke først med en elektrisk stasjonsvogn. Den æren er det, så vidt vi vet, MG som har har, med MG5 Electric. Så har vi den kommende Audi A6 Avant, bygget på den nye premiumplattformen PPE, som Audi deler med Porsche. A6 Avant blir garantert mye dyrere enn noe som rulles ut fra Skoda-fabrikken.
Også Volkswagen forventes å rulle ut en stasjonsvogn før Skoda, for den store sedanen ID.7 vil komme i kombiversjon allerede til våren. Og har du lyst på en Opel Astra i helelektrisk utgave, så kan du konfigurere din egen allerede til sommeren. Men den er basert på den fossile versjonen, og får en hevdet rekkevidde på stakkarslige 400 km (WLTP). Ingenting å reise på Europa-ferie med.
Lite er visst
Vi har bare fått et par enkle illustrasjoner av Skodas stasjonsvogn, men ut ifra disse å dømme vil formen minne en del om en SUV. Bare lavere. Mye av det kan nok tilskrives de store hjulene. Det eneste som gjør oss litt skeptiske med tanke på plass, er den skrånende bakruta, som vi vet stjeler bagasjeplass.
Laget for å være praktisk
En stasjonsvogn har en stor oppgave. Her gjelder det å maksimere plassen, slik at familier med inntil tre barn kan sitte komfortabelt, samtidig som det er plass nok til å ta med seg pikkpakket sitt på tur.
Man kan si det samme om SUV-er, men i den tradisjonelle SUV-en har man i mye større grad prioritert offroad-egenskaper, for å kunne bestige den siste gjennomhullede grusveien opp til sommerhuset.
Det er heller ikke til å komme bort fra at mange kjøper bil – også SUV – ut ifra utseende. Et spennende ytre betyr gjerne mange tøffe kurver i karosseriet, som spiser av den innvendige plassen. Det er derfor kanskje ikke så merkelig at det finnes veldig mange SUV-er der ute, spesielt blant crossovere, som er mye større utenpå enn innvendig.
Stasjonsvognen har tradisjonelt en langt mer praktisk rolle. En rolle som Skoda har mestret til gagns, med Octavia og den enda større Superb, begge med størst plass i hver sin klasse.
Skodas kommende elektriske stasjonsvogn skal fylle skoene til Octavia, en formidabel oppgave.
Batteri og rekkevidde
Det står ingenting i pressemeldingen om rekkevidde eller størrelse på batteriet. Men siden Skoda bruker VWs MEB-plattform, «vet» vi at det vil dreie seg om et batteri på 58 kWt netto, og et på 77 kWt. Men da Volkswagen lanserte sin store sedan ID.7, ble det avslørt en kommende batteripakke på 86 kWt, som skal ta den inntil 700 km (WLTP) på én lading. Det blir spennende å se hvorvidt Skodas stasjonsvogn vil bli tilbudt med det store batteriet, og hva rekkevidden – og ikke minst prisen – blir.
Hva vet vi om prisen?
Bilen ikke engang har fått et navn, så prisen kan vi bare spekulere i. Men den skal lanseres i 2026, som i bilverden ikke er lenget til, så vi forventer mer info om ikke altfor lenge.
Det vi vet, er at crossover-SUV-en Enyaq iV starter på 556.600 med bakhjulstrekk og det minste batteriet. Det er ingen grunn til å tro at stasjonsvognen vil avvike veldig fra dette.
Vision 7S
Samme år som stasjonsvognen lanseres, altså 2026, rulles en større SUV ut. Denne går hittil under navnet Vision 7S, men vil garantert bli omdøpt før lansering.
Dette blir en stor 7-seter, med en lengde på rundt 4,9 meter. Det samme som Audi Q8 e-tron, og ca 10 cm kortere enn Tesla Model X. Vision 7S får «digitale vegger» i baksetet som barna kan tegne på, og både skjermer og ryggsekk kan festes på stolryggen foran dem.
Les hele pressemeldingen her.