Mercedes har lenge hintet om at flere elektriske modeller er på vei, og i dag hadde den nye kompakt-suven EQA sin offisielle premiere. Nærmere bestemt EQA 250. Mercedes avduket bilen under en digital pressekonferanse onsdag klokken 11:00, og etter det fikk vi se den i levende live, hos Mercedes-Benz på Lørenskog.
Du kan selv se den digitale, internasjonale lanseringen i YouTube-videoen nederst i artikkelen.
Mercedes-Benz EQA
EQA blir lillebroren til EQC, og skal ta opp konkurransen med blant andre Audi Q4 e-tron som også ventes til våren/sommeren 2021. EQA er i praksis en helektrisk versjon av hybridmodellen GLA. Første modell ut er EQA 250 med forhjulstrekk, 190 hk og en rekkevidde 426 kilometer (WLTP). Senere til det komme kraftigere versjoner med opptil 200 kW og firehjulstrekk.
– Med EQA vil vi nå ut til langt flere kunder som har manglet et elektrisk alternativ i kompaktsegmentet. Etter hvert vil vi tilby en hel familie av EQA-modeller, med ulik effekt, rekkevidde og ikke minst trekk på både to og fire hjul. Selv om de norske prisene ikke er helt klare forventer vi å kunne levere en ferdig utstyrt EQA 250 til 450.000-460.000 kr, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.
Litiumionbatteriet i EQA er integrert som et strukturelt element i bilens understell og har et energiinnhold på 66,5 kWh (netto). I likhet med storebror EQC er det gjennomført en rekke tiltak for å redusere støy og øke komforten. Drivlinjen og andre elementer som AC-kompressoren er ekstra isolert og det er gjennomført komplekse tiltak for å isolere den elektriske drivlinjen fra chassis og karosseri. Bilen vil bygges i Rastatt (Tyskland) og batterisystemet leveres av Mercedes-Benz sitt datterselskap Accumotive i Kamenz.
Lydanlegg
EQA kommer i utgangspunktet med et ganske standard lydanlegg. Men for noen småpenger – man tror et tilvalg på rundt 10.000 kroner – kan du få et lydanlegg signert Burmester. Det blir noe ganske annet, og selv om utsendte journalist ikke fikk noe ordentlig inntrykk av radioprogrammet som sto og spilte i bilen, virker det såpass lovende at vi våger å påstå på stående fot at dette helt klart er et tilvalg du bør krysse av for!
Elektroestetikk
EQA kommer med EQ-familiens distinkte «Black Panel»-grill og den kontinuerlige lyslisten foran og bak. En horisontal fiberoptisk stripe forbinder LED-lyktene i front, mens LED-baklyktene smelter sømløst inn i den avsmalnende LED-lyslisten, og understreker dermed inntrykket av bredde.
En indikasjon på den elektriske karakteren i EQAs interiør er et nytt belyst dekorelement og roségullfarget dekor på ventilasjonsåpningene, setene og nøkkelen. Spesialmodellen Edition 1 har i tillegg perforerte skinnseter der blått stoff bryter gjennom de hvite setene.
Sitteposisjonen er høy og oppreist, noe som er typisk for en SUV og gjør det ikke bare behagelig for å komme inn og ut, men forbedrer også oversikten i trafikkbildet. Baksetet kan nedfelles i en 40:20:40-splitt.
Navigering med elektrisk intelligens
Mercedes EQA tilbyr navigering med «elektrisk intelligens» som beregner den raskeste ruten til en gitt destinasjon. På grunnlag av kontinuerlige områdesimuleringer tar systemet hensyn til nødvendige ladestopp, så vel som mange andre faktorer, som topografi og vær. Det er også i stand til å reagere dynamisk på endringer, for eksempel i trafikksituasjonen eller personlig kjørestil.
Med Mercedes me Charge har kundene tilgang til det som for øyeblikket er verdens største ladenettverk: dette består av mer enn 450 000 AC- og DC-ladepunkter i 31 land. Mercedes me Charge gjør det mulig for Mercedes-EQ-kunder å bruke ladestasjonene til forskjellige leverandører, mens de også drar nytte av en integrert betalingsfunksjon med enkle faktureringsprosesser.
Omfattende standardutstyr
Inkludert som standard er det intuitive infotainment-systemet MBUX (Mercedes-Benz User Experience). Videre inkluderes LED High Performance-frontlykter med adaptiv fjernlysassistent, elektrisk EASY-PACK bakluke, 18-tommers lettmetallfelger, Ambient lighting med 64 farger, luksuriøse seter med fireveis justerbar korsryggstøtte, ryggekamera for ekstra bekvemmelighet og bedre oversikt under manøvrering, og et multifunksjons sportsratt i skinn. Den nye modellen kan tilpasses videre med en av de to design- og utstyrslinjene AMG Line og Electric Art, samt med nattpakken.
Tilhengerfeste og takstativ
Tilhengerfeste med ESP® tilhengerstabilisering er tilgjengelig som et alternativ for EQA. Det er elektrisk innfellbart, noe som både er praktisk, og elegant når det ikke er i bruk. Tauekapasiteten til EQA 250 er 750 kilo og er godkjent for bruk med sykkelstativ.
Tekniske data
Drivhjul | Foran | |
Elektrisk motor | Asynkron | |
Effekt | kW / Hk | 140 / 190 |
Dreiemomement | Nm | 375 |
Akselerasjon 0-100 km/t | s | 8.9 |
Toppfart | km/t | 160 |
Batterikapasitet (Netto) | kWh | 66.5 |
Forbruk (WLTP) | kWt/100 km | 17,7 |
Rekkevidde (WLTP) | km | 426 |
Ombordlader | kW | 11 |
Hurtiglading | kW | 100 |
Hengervekt | Kg | 750 |
Mulighet til takstativ | Ja | |
Bakkeklaring | Mm | >200 |
Til markedslansering tilbys EQA 250 med 190 hk og 426 km rekkevidde. Salgsstart finner sted i februar og norske priser vil publiseres snarlig.
Sjekk ut video fra Mercedes-lanseringen her:
Hovedsak er en bilnyhet!
Om jeg hadde ønsket å lese om bilnyheter, hadde jeg abonnert på et annet blad. Hadde det nå være noe om bilanlegget, men det er ikke nevnt med et ord…
Sorry, denne utviklingen er ikke etter min smak, og fornyer neppe abonnementet i neste runde.