Mange elbilskeptikere oppgir rekkeviddeangst – og da ikke minst degradering av batteriet over tid – som årsak til at de ikke vil ha elbil. Det australske auksjonshuset Pickles har publisert en betryggende rapport.
De har nylig publisert sin fjerdekvartalsrapport, hvor spesielt et avsnitt om elbilbatterier vekker stor interesse. Ifølge deres undersøkelse av 250 brukte elbiler beholder batteriene over 90 prosent av sin opprinnelige kapasitet, selv etter 120 000 kilometer.

Detaljerte tall fra testene
Ifølge grafen i rapporten holder batteriene seg imponerende godt:
- 0-20 000 km: 98,2 prosent
- 20-40 000 km: 95,7 prosent
- 40-80 000 km: 94,5 prosent
- Over 120 000 km: 90,1 prosent
Ser man på bilenes alder, viser testene:
- 0-2 år: 97,2 prosent
- 2-4 år: 95,6 prosent
- Over 4 år: 93,7 prosent

Elbilbatterier: Store forskjeller mellom merkene
En sammenligning av de tre mest testede merkene viser noen forskjeller:
- Hyundai: 99,3 prosent batterihelse (snitt 29.237 km, 39 måneder gamle)
- BYD: 98,6 prosent batterihelse (snitt 15.619 km, 17 måneder gamle)
- Tesla: 93,3 prosent batterihelse (snitt 42.263 km, 27 måneder gamle)
Disse tallene er lovende. Riktignok må man kunne forvente et batteri som har gått under 30 000 km å ha tapt seg minimalt. Men at et Tesla-batteri som har gått litt over 40 000 km fortsatt har 93 prosent kapasitet, er betryggende.
Med bare 13 testede BYD-biler må disse tallene tas med en klype salt. Tesla-tallene, basert på 82 biler med lengre kjørelengde, gir et mer representativt bilde.
Nyttig for bruktmarkedet
– Dette understreker at Pickles selger brukte elbiler med svært god batterihelse, og dataene tyder på at batterihelsen er i tråd med produsentenes forventninger, sier Brendon Green, leder for billøsninger hos Pickles.
Selv om testutvalget på 250 biler er begrenset, gir dataene nyttig innsikt for potensielle kjøpere av brukte elbiler. Resultatene tyder på at batteriene i brukte elbiler holder seg godt, og at kapasitetstapet er mindre enn hva mange tror – men i tråd med produsentenes forventninger.
Les hele rapporten her (pdf).