TESTER Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

Elbilbatterier: – Har over 90 prosent helse etter 120 000 km

Ifølge en fersk rapport hevdes elbilbatterier å holde seg bedre over tid, enn mange tror.

Av / 18.02.25 - 12:08
Elbilbatterier: – Har over 90 prosent helse etter 120 000 km

Mange elbilskeptikere oppgir rekkeviddeangst – og da ikke minst degradering av batteriet over tid – som årsak til at de ikke vil ha elbil. Det australske auksjonshuset Pickles har publisert en betryggende rapport.

De har nylig publisert sin fjerdekvartalsrapport, hvor spesielt et avsnitt om elbilbatterier vekker stor interesse. Ifølge deres undersøkelse av 250 brukte elbiler beholder batteriene over 90 prosent av sin opprinnelige kapasitet, selv etter 120 000 kilometer.

pickles qar
Forsideillustrasjon på Pickles’ kvartalsrapport.

Detaljerte tall fra testene

Ifølge grafen i rapporten holder batteriene seg imponerende godt:

  • 0-20 000 km: 98,2 prosent
  • 20-40 000 km: 95,7 prosent
  • 40-80 000 km: 94,5 prosent
  • Over 120 000 km: 90,1 prosent

Ser man på bilenes alder, viser testene:

  • 0-2 år: 97,2 prosent
  • 2-4 år: 95,6 prosent
  • Over 4 år: 93,7 prosent
Elbilbatterier: byd blade battery
BYD Blade-batteri. Ill: BYD

Elbilbatterier: Store forskjeller mellom merkene

En sammenligning av de tre mest testede merkene viser noen forskjeller:

Annonse
  • Hyundai: 99,3 prosent batterihelse (snitt 29.237 km, 39 måneder gamle)
  • BYD: 98,6 prosent batterihelse (snitt 15.619 km, 17 måneder gamle)
  • Tesla: 93,3 prosent batterihelse (snitt 42.263 km, 27 måneder gamle)

Disse tallene er lovende. Riktignok må man kunne forvente et batteri som har gått under 30 000 km å ha tapt seg minimalt. Men at et Tesla-batteri som har gått litt over 40 000 km fortsatt har 93 prosent kapasitet, er betryggende.

Med bare 13 testede BYD-biler må disse tallene tas med en klype salt. Tesla-tallene, basert på 82 biler med lengre kjørelengde, gir et mer representativt bilde.

Les også Nå kommer superbatteriene! Lader til 70 prosent på to minutter, og lever ti ganger lenger.

Nyttig for bruktmarkedet

– Dette understreker at Pickles selger brukte elbiler med svært god batterihelse, og dataene tyder på at batterihelsen er i tråd med produsentenes forventninger, sier Brendon Green, leder for billøsninger hos Pickles.

Selv om testutvalget på 250 biler er begrenset, gir dataene nyttig innsikt for potensielle kjøpere av brukte elbiler. Resultatene tyder på at batteriene i brukte elbiler holder seg godt, og at kapasitetstapet er mindre enn hva mange tror – men i tråd med produsentenes forventninger.

Les hele rapporten her (pdf).

Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Hvor lenge holder egentlig et elbilbatteri?

Redningen for et dødt bilbatteri

Volvos minste blir eventyrklar

GACs nye biler er fornuftige, men uten et ess i ermet

Den største bilprodusenten du har aldri har hørt om, kommer til Europa

Er dette fremtiden? Vi har prøvd Googles selvkjørende taxi i San Francisco

Denne bilen har en flymaskin i bagasjerommet

Stort digitalt løft for Volvo-eiere

Ny Model Y beholder blinklyset vi kjenner - kan bestilles nå

Tesla Model Y kommer til Europa

Tesla Model Y - nå blir den helt ny

Skodas elbil-suksess blir enda bedre

Lyd & Bilde