Elektriske båter er ikke noe nytt. Det finnes flere av dem enn man kanskje tror. Alt fra ganske konvensjonelle skrogbåter med elektrisk motor, til store ferger med flere elmotorer. De har alle én ting til felles: De pløyer vannet med et fortrengningsskrog, som i tillegg til den økte vekten grunnet batteriene, bruker mye strøm på ferden over vannet.
Dermed blir rekkevidden lidende, og det er ikke unormalt at man må lade selv etter en kort tur på sjøen.
Løsningen på problemet er en så effektiv drivlinje som mulig.
Svenske Candela mener at har funnet en smartere måte å lage elbåter, ved at de bruker hydrofoil til å løfte skroget fra vannet.
Hydrofoil
Når båten ligger på vannet, ser den ut som en topp moderne daycruiser – som kunne vært fra Fjord eller Nimbus. Men Candela er et blodferskt selskap grunnlagt av Gustav Hasselskog, som utelukkende utvikler elbåter, og C-8 er den første i det som skal bli en rekke båter med elmotor og batteri.
Blant annet planlegger Candela små ferger med hydrofoil, som kan frakte passasjerer stille og miljøvennlig fra a til b.
Polestar edition
Men den utgaven vi prøvde, er en C-8 Polestar edition. Det vil si at den har designelementer fra Polestar, som blant annet er synlig i setetrekkene og flere av designdetaljene. C-POD-motoren drives av den samme 69 kWh batteripakken som vi kjenner fra Polestar 2 Standard range.
Den gir en C-8 en rekkevidde på opptil 57 nautiske mil, eller cirka 10 landmil, hvis man holder en marsjfart på 22 knop.
Lavere forbruk
Candela mener at det gir C-8 en rekkevidde som er to til tre ganger lengre enn konvensjonelle elektriske speedbåter med fortrengingskrog. Det skyldes i stor grad hydrofoilene som løfter skroget over vannet når hastigheten passerer 16 knop.
Interessant nok er forbruket lavere når båten svever på hydrofoilene i 16 knop, enn når den går med skroget i vannet på 12 knop. Candela mener at hydrofoilene reduserer energiforbruket med opptil 80 prosent, sammenlignet med konvensjonelle skrogbåter.
Sånn er den å kjøre
Vår prøvetur innerst i Oslofjorden var hverken lang eller utfordrende. Skyfri himmel og minimalt med bølger er ikke en utfordring for noen båt. Men det ga oss et inntrykk av hvordan en Candela C-8 er på sjøen.
Med en lengde på 28 fot er det ingen liten daycruiser, men den har sitteplasser til 8 voksne og en kabin foran. Båten kan forresten leveres i en 29 fot lang åpen utgave, a la en skjærgårdsjeep, men drivlinjen er den samme.
Som alt annet som bruker elmotor, er det bare en svak hvirring fra båten når man legger fra. I lav fart hører man bølgene slå, men båten ligger stødig på vannet og man merker ikke mye til vibrasjoner. Båten er relativt lett med en tomvekt på 1600 kg. Til sammenligning veier en Windy 27-fots daycruiser med bensin- eller dieselmotor, rundt 2,8 tonn.
En C-8 stikker cirka 1,5 meter dypt, men når farten øker kommer virkningen av hydrofoilen som sakte løfter båten over vannet, og formelig svever bortover, i opptil 27 knop.
Det eneste man hører er svake hvirringen fra de to propellene, og krusningene hydrofoilene lager når de treffer bølgene. Man kan fint føre en samtale uten å heve stemmen i 27 knop, og det fartsfølelsen får man ikke før man ser at båten faktisk er mye raskere enn andre båter på sjøen.
Hvis man man skal passere en grunne på sjøen, kan hydrofoilen og motoren heves og da har man 80 cm å gå på. Jeg vet ikke om jeg ville satset på å fly over på hydrofoilen i høy fart. For som alltid på sjøen, er sikkerhet regel nummer én.
En av de tingene som skiller en hydrofoilbåten fra for eksempel en Windy med duoprop, er at den trenger litt større plass på å vende. Båten legger seg ikke like mye når man svinger, og selv om hydrofoilene beveger seg, svinger de ikke med når man dreier på rattet. Det krever litt tilvenning, men båten oppleves som rolig og stabil når den svever på hydrofoilen, og da er som nevnt forbruket på sitt laveste.
En Candela C-8 er ingen billig båt. Selv ikke når man sammenligner med mer konvensjonelle båter av samme type og størrelse, men man slipper å fylle diesel for femsifrede beløp, og får en stille ferd over vannet på. kjøpet.
Candela C-8 fakta:
- Elektrisk hydrofoilbåt som bygges utenfor Stockholm.
- Vakumstøpt karbonfiberskrog
- Kapasitet 8 personer
- Batteripakke og ladeteknologi leveres av Polestar. Batterikapasiteten er 69 kWh og maksimal ladeeffekt er 135 kW.
- Direktedrevet motor
- Rekkevidde på 57 nautiske mil/106 km ved 22 knop (cruisefart/marsjfart).
- Topptrimmen heter Polestar edition. I tillegg til å dele batteri- og ladeteknologi med Polestar 2, har Candela C-8 Polestar edition:
- Gråfarget skrog
- Spesialdesignete seter med ekstra polstring
- Skroget komplimenteres med en lysere gråtone ombord for å gi båten et elegant og stramt uttrykk, som forsterkes ytterligere ved at det samme maritimsertifiserte tekstilet benyttes på alle myke flater – fra seter, puter og solsenger til vegg- og takpaneler.
- Hydrofoiler og detaljer i Swedish gold.
- Pris fra EUR 400.000/USD 450.000
- Forventet levering fra juni 2024