Ducati har hevet seg på elsykler og har hele fire modeller tilgjengelig. Det er ikke bare V4-motorer med rødlinje på 13500 omdreininger der i gården.
De fire elsyklene har kanskje ikke kule navn som motorsyklene, Superleggera, Desmosedici Stradale og så videre, men Ducati Futa synes vi høres veldig fett ut. Den er oppkalt etter Futa-passet i Toscana som liger på 903 meter, og er en yndet sykkeldestinasjon.
Der passer det fint med en FSA 250 W hjelpemotor på veien opp passet, så kan man håpe på at Pirelli-dekkene på den 12 kilo lette elsykkelen biter seg fast i asfalten når man raser nedover.
Rammen er bygget i karbonfiber, det samme er styret og kranken, mens girene fra FSA K-Force WE er koblet trådløst til skifterne på styret, og gjør det mulig å velge gir ett etter ett i rekkefølge, eller hoppe direkte til foretrukket gir.
Hvis man trives bedre i skogen enn på landevei, har Ducati tre elsykler for deg også.
Ducati MIG-S for eksempel. En Shimano EP8 elmotor med 85 Nm dreiemoment får deg raskere til toppen, og et oppsett med Rockshox-dempere – justerbar naturligvis – gjør veien ned litt mindre humpete.
MIG-S har i likhet med landeveisraceren Futa, skivebremser på begge hjul, men her er girgruppen SRAM NX-12.
Den andre terrengsykkelen kalles TK-01RR og en downhill-sykkel som er utstyrt med den samme elmotoren som MIG-S, men her er demperne hentet hos Öhlins, både foran og bak, mens skivebremsene er Maguras hydrauliske MT7-bremser.
Girene er Shimanos elektrisk styrte 11-trinns Di2 XT Di2 11 S 11-46T.
Prisene er som ventet ganske friske. Landeveissykkelen Futa er priset til 7700 Euro, MIG-S til 5600 Euro, mens TK-modellen koster hele 10.900 Euro.
Den finnes også i en Limited Edition, med en mer avansert Öhlins DH38-demper blant annet, og annen fargekombinasjon.
Dere bør seriøst endre navn. Lyd & Bilde & Elsykkel & Robotstøvsuger & Gressklipper. Bare et forslag……