Cupra Tavascan er avduket

Familiebilen er enda tøffere i virkeligheten.

Cupra Tavascan

Foto: Geir Gråbein Nordby

L&B Home har vært på stede under avdukingen av den kliss nye elbilen Cupra Tavascan. Avdukingen skjedde på Dogyard på Forbebu mandag formiddag, og du kan tro vi har vært spent på denne bilen!

Det er i bunn og grunn snakk om en frekkere fetter til VW ID.4, eller mer korrekt er det nok å si ID.5, siden hekken og bakruta skråner som på en sedan, fremfor å ha lengre tak og en bakrute som går rett ned, som er vanligere på en SUV.

Tavascan har nok likevel mer til felles med den sportsligere Skoda Enyaq Coupé RS iV rent utseendemessig. Men aller mest er den en Cupra. Med hissigere linjer og et generelt røffere utseende. Og sånn skal det jo være, Cupra er tross alt et racing-merke, med opphav fra Seat.

Crossover-SUV-en Tavascan får mye av det samme uttrykket som kompaktbilen Born, i et større familieformat. Det betyr også en eBoost-knapp for ekstra hestekrefter under akselerasjon. Slik at du kan komme deg enda raskere gjennom et lyskryss, eller gjøre tryggere forbikjøringer på landeveien, fordi du må være kortere tid i feil kjørefelt.

15″ skjerm er Cupras største hittil. Foto: Geir Gråbein Nordby

God plass, tøff innvendig

Tavascan har god innvendig plass, journalisten satt fint både foran og bak. Her er mange flotte racingdetaljer og tøffe kontrastfarger, for å understreke at Cupra er et racing-merke. Det er likevel aldri noen tvil om at det er en familiebil.

Les også Aller mest bil for pengene Cupra Born er den tøffe tvillingen til VW ID.3. Med frekkere utseende, smidigere kjøreegenskaper – og lavere pris.

Adrenaline-utgaven kommer først

Bilen som først blir tilgjengelig har fått Adrenaline utstyrsnivå. Det betyr 21″ lettmetallfelger, 260-kameraq og automatisert fjernparkering. Panorama glasstak er på plass, det samme er de meget effektive LED Matrix-lyktene vi kjenner fra andre biler på samme plattform fra Volkswagen-konsernet.

AR Head-up-skjerm er på plass, det samme er dynamisk understell og nøkkelløs tilgang. Og induksjonslading for mobiltelefon, uten at vi har spesielt god erfaring rundt dette. Men forhåpentligvis lades mobilen raskere nå, enn da vi testet slektningene.

Sennheiser lydanlegg. Foto: Geir Gråbein Nordby

Lyd fra Sennheiser

Den helelektriske SUV-en er også utstyrt med en 15-tommers infotainmentskjem – den største så langt i en Cupra-modell. Og utgaven som er tilgjengelig ved lansering leveres med et hi-fi-anlegg fra Sennheiser, bestående av 12 høyttalere.

Ut ifra hva vi erfarer, er høyttalerne levert fra en av Cupras underleverandører, mens Sennheiser har vært involvert i selve lydbehandlingen. Blant annet er bilen utstyrt med Ambeo Concerto, som lover en oppslukende surroundlyd. Den avanserte lydprosesseringen analyserer lydsignalet, inkludert forskjellige instrumenter og rominformasjon, og redistribuerer dem rundt om i bilen.

God plass her. Foto: Geir Gråbein Nordby

Motor og batteri

Adrenaline-utgaven får et 77 kWt netto batteri, og en WLTP-rekkevidde på «inntil 547 km». Med 340 hestekrefter trekkes bilen opp i 100 km/t på bare 5,6 sekunder, den har drift på alle fire hjulene.

Kan bestilles til våren

Cupra Tavascan slippes samtidig i hele Skandinavia, og vi blir fortalt at den kan bestilles fra våren. Med levering «en gang i 2024».

Priser er ikke klare, men hvis Cupra Born er noe å gå etter, kan vi forvente en pris som ligger noe lavere enn en tilsvarende utstyrt ID.5 GTX.

Mer info: cupraofficial.no

Les videre
Exit mobile version