Racerbil-produsenten Cupra fra Barcelona har akkurat kommet inn på privatbilarenaen, med hybrid-SUV-en Formentor. Dette er også bilen som markerer starten for Cupra i Norge. Men importøren innrømmer at dette neppe vil bli storselgeren, den plassen spares til de helelektriske etterkommerne.
Når det er sagt, er det et tøft og sportslig utseende på Formentor, med en progressiv og aggressiv frontgrill med en stor Cupra-logo i front. Som for min del trekker assosiasjoner til Transformers-logoen. Funksjonelle luftinntak i hjørnene, en sportslig hekk med en rad av LED-lys som strekker seg fra ende til ende. Og med sportslig ratt og bøtteseter, som er standard om du velger utgaven med 245 HK. Den kommer også i en svakere utgave med 204 HK.
En 12″ infotainment-skjerm er felt inn i dashbordet, mens føreren får nødvendig oversikt på sin digitale cockpit-skjerm. Velg Førerassistentpakke Pluss for alle nødvendige digitale trafikkassistenter. Filskifteassistent, prediktiv cruisekontroll med traikkskiltgjenkjenning, nødstilfelleassistent og mer.
SUV-en er relativt kompakt med 445 cm i lengden (ca. midt imellom VW ID.3 og ID.4), 184 cm i bredden og 151 cm i høyden.
204 HK-versjonen starter på 399.000 kroner, mens du må ut med 420.000 roner for varianten med 245 HK.
Konfigurer og kjøp Formentor her.
Helelektriske Cupra-biler kommer
Men de største nyhetene, når de kommer, vil bli den kompakte Born og SUV-en Tavascan. Begge bygget på Volkswagens MEB-plattform, og med batterier på opptil 77 kWt. Med opptil 500 km rekkevidde for Born og 450 km for den større Tavascan. Born skal kunne akselerere fra 0-50 på bare 2,9 sekunder, mens vi ikke har fått noen tall for Tavascan.
Siden Cupra er et racerbilmerke, blir begge modeller naturligvis tilgjengelig med bøtteseter i skinn, og i hvert fall i Tavascan skal setene ha innebygde høyttalere for en mer skreddersydd lydopplevelse for personene i bilen. Dette liker jeg, og jeg lurer på om ikke det også kan åpne for aktiv støydemping av kabinen. Dette er mye enklere å få til for hver person i bilen, dersom disse har sine personlige høyttalere nært ørene.
I dashbordet på Tavascan sitter blant annet en 12,3″ cockpit-skjerm, som gir føreren all nødvendig informasjon. En 13″ infotainment-skjerm kan vris mot passasjeren for bedre innsyn.
Slik er det i hvert fall i konseptbilen, vi får se hvordan den endelige produksjonsversjonen ser ut, når den tid kommer.
Priser på Cupra Born og Tavascan vet vi naturligvis ikke, det vi vet er at Born kommer i løpet av 2021. Tavascan blir lenger frem i tid, antakelig ikke før i 2024.Cupra forhandles i Norge av Harald A Møller AS
Mer info: cupraofficial.no