Joda, vi vet godt at øyeblikkelig dreiemoment er festlig å leke med på elbiler, men det hjelper ikke så veldig på kjøreopplevelsen når resten er litt sirup. Ufølsom syring for eksempel, eller et mykt demperoppsett.
Akkurat det tviler vi på om Cupra el-Born kommer til å ha, når den er klar for markedet en gang i 2021.
Cupra er for Seat det AMG er for Mercedes-Benz, og M er for BMW, men Cupra står på egne ben og holder ikke engang til i samme lokaler som Seat gjør.
Denne, en racing-inspirert og bakhjulsdrevet el-Born med alle de visuelle triksene som får en bil til å virke sportslig, skal virkelig være en slags GTI-utgave av el-Born. Som deler den elektrifiserte MEB-plattformen til VW iD.3.
Bilen blir ikke bygget i Spania, men hos VW i Zwickau, og Cupra el-Born får et ganske stort batteri på 82 kWt, som gir en rekkevidde på inntil 500 km. Den får også hurtiglading, og skal rekke fra null til 50 kmt på 2,9 sekunder, ifølge Seat, unnskyld, Cupra.
Hurtiglading skal gi 26 mils rekkevidde med 30 minutters lading, og en 100 kW lader vil gi en batterikapasitet på 80 prosent, med 47 minutters lading.
Innvendig har den skikkelig bøtteformede sportseter, en 10-tommers pekeskjerm og den kan leves med head-up visning med AR – Augmented Reality = utvidet virkelighet, men hvem bryr seg om sånt?
Vi vil kjøre!