Hvis verden eller i det minste store deler av den, skal kjøre elbiler i fremtiden, vil det aldri skje uten et bredt utvalg med småbiler. I mange markeder er det kompakte biler som selger best. Det vet alle om har vandret gatelangs for eksempel i Sør-Europa, hvor veiene er tettpakket med små Fiat-er, Peugeoter, Renaulter og små Citroën-er.
De store aktørene i bilbransjen er derfor klokkeklare på at småbilene må også bli elektriske, og det er ikke nok mener de, de må også bli billige.
Teslas Elon Musk har lenge sagt at de skal lage en billig-Tesla, og vi har skrevet om Teslas billigbil i et par år nå, uten at modellen til – under – 25.000 dollar har sett dagens lys.
Men det gjør snart Citroën ë-C3. Som blir den helelektriske utgaven av Citroën C3, en kompaktbil med forbrenningsmotor som så langt har solgt i 5,6 millioner eksemplarer.
Citroën ë-C3
Den elektriske Citroën ë-C3 får en startpris på 23.300 euro, og blir med det en av de billigste elbilene på markedet, når de ruller ut på veiene våren 2024.
Citroën sier allerede nå at den kompakte femdørs elbilen, først vil få en batteripakke på 44 kWt som skal gi over 320 kilometer rekkevidde. Det vil også bli lansert en enklere utgave med litt mindre batteripakke, som de mener skal havne godt under 20.000 euro.
– Småbiler i denne klassen har alltid vært en viktig del av Citroëns DNA. Kundenes forventninger til kjøretøy i B-segmentet har endret seg, spesielt med populariteten til SUVer, og ønsket om å kjøre elektrisk i, og rundt våre byer. Det har blitt mer utfordrende for europeiske kjøretøyprodusenter å imøtekomme disse forventningene. Nye elektriske ë-C3 er tilpasset for europeiske kjøpere: en frisk, skarp og komfortabel B-segmentbil som er fullt utstyrt, designet for, og produsert i, Europa, sier Citroën-sjef Thierry Koskas.
100 kW ladefart
Citroën hører til i Stellantis-familien og vil bli laget på deres Smart Car Platform. Batteripakken er bygget med LFP (Lithium Ferro Phosphate) og skal kunne lade på opptil 100 kW. Eller mer forståelig; 20 til 80 prosent på 26 minutter. Den kan lades på veggladeren hjemme med opptil 11 kW.
Med en motor på 113 hk blir den ingen racer, 0-100 km/t tar likevel fullt akseptable 11-ish sekunder. Mer enn nok for å kunne futte rundt i urbane miljøer hvor lyskryssracing aldri er på agendaen.
Android Auto og Apple Carplay
Bilen er virkelig kompakt, og tangerer akkurat fire meter i lengden, men har brukbar plass innvendig med 310 liter bagasjevolum, nedfellbar bakseterygg i 60/40-deling, og leveres med Connect Plus, som bruker e-ROUTES, en ny app hvor man planlegger ladestopp når man skal på langtur.
ë-C3 kombinerer en 10,25-tommers skjerm midt på dashbordet med et head-up-display, og har ikke et tradisjonelt instrumentpanel foran føreren. Her får man også trådløs Android Auto og Apple Carplay.
Progressive Hydraulic Cushions
En ekte Citroën har vanligvis klasseledende komfort, som for eksempel ë-C4, og det skal også ë-C3 fp, i følge Citroën. Den blir utstyrt med Citroëns Progressive Hydraulic Cushions, som vi kjenner fra nettopp ë-C4.