TESTER Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

CES 2024: Superfleksible elbiler med Kia PBV

Kia viste på CES frem et helt nytt konsept for fleksibel mobilitet. Kia PBV-bilene kan være drosje på dagtid, varebil om natten og familiebil i helgene.

Av / 11.01.24 - 11:27
CES 2024: Superfleksible elbiler med Kia PBV

Under navnet Platform Beyond Vehicle (PBV) skal Kia møte ulike transportbehov på en helt ny måte.

Kia PBV-plattformen er modulær, slik at samme understell enkelt kan omformes til alt fra drosje til varebil og familiebil. Teknologien kalles “Easy Swap”, og baserer seg på utskiftbare moduler som festes til chassiset. På den måten kan kjøretøyet for eksempel være drosje på dagtid, varebil om natten og familiebil i helgene.

Kia PBV PV1_PV7 exterior docking
Foto: Kia

Skal settes i produksjon

Kia viste frem hele fem PBV-konsepter på CES, deriblant Concept PV5, PV7 og PV1. Og planene er allerede klare for å sette bilene i produksjon. PV5 skal etter planen settes i produksjon allerede i 2025. Modellen er en fleksibel elbil optimalisert for transport over lengre avstander.

Les også Snart kan du kjøpe en elbil med et innebygd, flyvende mini-quadrokopter Den ene nye elbilen fra Xpeng ser ut som en Cybertruck og skjuler et flyvende mini-quadrokopter. Den andre er en ekte flyvende bil.

Ifølge Kias konsernsjef vil PBV-satsingen revolusjonere mobilitetsindustrien. Selskapet ser store muligheter for skreddersydde løsninger basert på kundenes individuelle behov. Kia satser tungt på bærekraft i PBV-prosjektet, blant annet ved bruk av resirkulerte materialer.

Konseptbilene som ble vist fram har et funksjonelt og robust design, med fokus på enkelhet og nytteverdi. Store skyvedører gir god adkomst til et romslig og fleksibelt lasterom.

Annonse
Kia PBV PV5 HR exterior
Kia PV5 blir første bil ut. Foto: Kia

Kia PBV: Første modell kommer 2025

Kias PBV-satsing består av tre faser. I fase én introduseres PV5-modellen, mens fase to innebærer en utvidelse av PBV-serien og innføring av kundetilpassede AI-baserte mobilitetsplattformer. I fase tre skal PBV-ene integreres i fremtidens smarte bymiljøer med selvkjørende biler.

Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Hvor lenge holder egentlig et elbilbatteri?

Redningen for et dødt bilbatteri

Volvos minste blir eventyrklar

GACs nye biler er fornuftige, men uten et ess i ermet

Den største bilprodusenten du har aldri har hørt om, kommer til Europa

Er dette fremtiden? Vi har prøvd Googles selvkjørende taxi i San Francisco

Denne bilen har en flymaskin i bagasjerommet

Stort digitalt løft for Volvo-eiere

Ny Model Y beholder blinklyset vi kjenner - kan bestilles nå

Tesla Model Y kommer til Europa

Tesla Model Y - nå blir den helt ny

Skodas elbil-suksess blir enda bedre

Lyd & Bilde