Elektrifiseringen brer seg også til maritime produkter. Noen vil huske vår lyntest av den elektriske fritidsbåten fra svenske Candela. Som bruker hydrofoiler under båten for å spare strøm når båten kommer opp i fart.
Candela C-8 får snart selskap av en passasjerbåt for kommersiell trafikk, kalt Candela P-12, hvor 12 står for 12 meter.
Den ble opprinnelig vist som et konsept sommeren 2022, og har nå gjennomgått flere tester i Stockholms skjærgård.
I likhet med C-8 løfter de elektronisk styrte hydrofoilene skroget opp fra vannet når båten kommer opp i fart. Sånn mener Candela at båten bruker 80 prosent mindre energi. Når båten passerer 18 knops fart, er det bare hydrofoilene som er i vannet.
Det hele foregår fullstendig uten dramatikk. Skroget løftes mykt opp fra vannet og båten er helt stabil under fart. Siden skroget ikke er i nærhenten av vannet, merker man mindre til bølger, og den elektriske motoren lager langt mindre lyd enn en dieselmotor.
Candela P-12 skal klare 30 knop, som Candela mener er rekord for en elektrisk passasjerbåt. Rekkevidden er oppgitt til 50 nautiske mil, eller drøye 90 km på en lading.
Batteriet er på 252 kWt, og det driver to C-POD elektromotorer på til sammen 340 kW effekt.
Båten kan konfigureres på flere måter. Den vanligste blir trolig shuttleutgaven som tar 30 passasjerer. Men den kan også bygges i mer luksuriøs loungeutgave.
En shuttleutgave av Candela P-12 skal settes inn i Stockholms offentlige transportnetverk i 2024. På strekningen Ekerö – Stockholm sentrum. Den strekningen skal båten bruke 25 minutter på. Til sammenligning bruker en dieselferge 55 minutter på samme strekning.