TESTER Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi
L&B Julekalender 2024 Delta her!

Nyhet

Candela P-12 elektrisk hydrofoilbåt

Tar 30 passasjer i 30 knop.

Av / 22.11.23 - 08:45
Candela P-12 elektrisk hydrofoilbåt

Elektrifiseringen brer seg også til maritime produkter. Noen vil huske vår lyntest av den elektriske fritidsbåten fra svenske Candela. Som bruker hydrofoiler under båten for å spare strøm når båten kommer opp i fart.

Candela C-8 får snart selskap av en passasjerbåt for kommersiell trafikk, kalt Candela P-12, hvor 12 står for 12 meter.

Den ble opprinnelig vist som et konsept sommeren 2022, og har nå gjennomgått flere tester i Stockholms skjærgård.

Les også Vi har prøvd båten som svever over vannet Svensk elbåt med hydrofoil og designelementer fra Polestar.

I likhet med C-8 løfter de elektronisk styrte hydrofoilene skroget opp fra vannet når båten kommer opp i fart. Sånn mener Candela at båten bruker 80 prosent mindre energi. Når båten passerer 18 knops fart, er det bare hydrofoilene som er i vannet.

Candela P-12 elektrisk hydrofoilbåt 1
Foto: Candela

Det hele foregår fullstendig uten dramatikk. Skroget løftes mykt opp fra vannet og båten er helt stabil under fart. Siden skroget ikke er i nærhenten av vannet, merker man mindre til bølger, og den elektriske motoren lager langt mindre lyd enn en dieselmotor.

Annonse

Candela P-12 skal klare 30 knop, som Candela mener er rekord for en elektrisk passasjerbåt. Rekkevidden er oppgitt til 50 nautiske mil, eller drøye 90 km på en lading.

Batteriet er på 252 kWt, og det driver to C-POD elektromotorer på til sammen 340 kW effekt.

Candela P-12 elektrisk hydrofoilbåt 2
Foto: Candela

Båten kan konfigureres på flere måter. Den vanligste blir trolig shuttleutgaven som tar 30 passasjerer. Men den kan også bygges i mer luksuriøs loungeutgave.

P-12_Interior_Voyager_Quarter01_01_231109 Candela_P-12_2022_Interior_HD_20_06_2022_00003
<
>
Foto: Candela

En shuttleutgave av Candela P-12 skal settes inn i Stockholms offentlige transportnetverk i 2024. På strekningen Ekerö – Stockholm sentrum. Den strekningen skal båten bruke 25 minutter på. Til sammenligning bruker en dieselferge 55 minutter på samme strekning.

Les også Lydløs fergetur Autonom ferge debuterer.

Lasse Svendsen
(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Her er Xiaomis neste elbil

CarPlay 2: Slik blir fremtidens "Apple-bil"

Hyundais nye kjempe-SUV er klar

Klassisk Bentley-modell kommer tilbake som elbil

Er ny kinesisk elbil den raskeste i verden?

Suzuki og Toyota samarbeider om el-SUV

Batmobilen er til salgs

Ioniq 7 blir Ioniq 9 – her er bildene

Audis elektriske stasjonsvogn avduket - kommer i 2025

Avduket: Folke-SUV-en Skoda Elroq

700 km rekkevidde!

- Råere Tesla-batterier kommer i 2026

Lyd & Bilde