BYD avduket nylig sin revolusjonerende Super e-Platform, som kan fjerne ladeangst en gang for alle. Teknologien lover opptil 400 kilometer rekkevidde etter bare fem minutter ved laderen – omtrent to kilometer pr. sekund.
Den kinesiske bilprodusenten har nylig lansert teknologien for hjemmemarkedet, men bekrefter nå at den også kommer til Europa “i årene fremover”, først i flaggskipmodellene Han L sedan og Tang L SUV.

Dobbelt så rask som Tesla
Super e-Platform har en toppeffekt på 1000 kW, som er dobbelt så mye som Teslas nyeste Supercharger-teknologi på 500 kW. Men for at teknologien skal fungere, kreves spesielle høyeffekt-ladere som foreløpig ikke finnes i Europa.
Teknologien lover å gjøre elbillading nesten like raskt som å fylle bensin, noe som i så fall kan endre spillereglene totalt. For å realisere disse ladehastigheten har BYD utviklet flere teknologier. Det nye Flash Charging-batteriet bygger på selskapets Blade batteri-teknologi. Dette er av typen LFP, som interessant nok har vært kjent for å ikke ha spesielt høy maksimal ladekapasitet. Men BYD har videreutviklet teknologien og gjort endringer i den interne strukturen, som den rasker ladingen.
Setter punktum for ladeangsten
Den nye plattformen inkluderer også en høyspenningsarkitektur på 1000 volt, og bilenes elektriske kretser er laget for å håndtere inntil 1500 volt. For bilene betyr dette ekstreme ytelser. Han L får en rekkevidde på opptil 701 km etter den kinesiske CLTC-standarden, og en effekt på svimlende 810 kW (1102 hk), som spurter fra 0-100 km/t på 2,7 sekunder.
Tang L SUV er ikke langt bak, med opptil 670 km rekkevidde (CLTC) og 0-100 km/t på 3,6 sekunder.
Hva med Skandinavia?
I Kina planlegger BYD å bygge 4000 lynladestasjoner som støtter den nye teknologien. De har også utviklet en teknologi for å oppgradere eksisterende hurtigladere til ultrahurtigladere.
Men forvent ikke å se denne teknologien her i landet med det første. Her hjemme er det fortsatt e-Platform 3.0 som markedsføres, som bare støtter lading opptil 150 kW – langt unna den nye plattformens 1000 kW.
Når de nye laderne eventuelt kommer til Norden, avhenger både av ladeinfrastrukturen og EUs nye tollavgifter på kinesiske elbiler.
Tar markedsandeler fra Tesla
Lanseringen kommer på et tidspunkt der BYD opplever kraftig vekst globalt. Selskapet har gått forbi Tesla som verdens største elbilprodusent og økte salget med imponerende 161 prosent i februar 2025 sammenlignet med fjoråret.
Samtidig har Tesla slitt med fallende salg i Vesten i begynnelsen av 2025, og det inkluderer Norge, Danmark og Sverige i begynnelsen av 2025. Håpet er at den nye Model Y skal bedre salget fra mars måned.
Super e-Platform-modellene vil starter på rundt 37.000 dollar i Kina (ca. 400.000 kr), men lokale priser vil trolig bli høyere.
Mer info: byd.com