Hos BMW betyr «Neue Klasse» et stort skifte, en endring som starter med blanke ark og en visjon om noe helt nytt. De har gjort det før, og i fjor viste de sin visjon for en kommende Neue Klasse. En helt ny serie elbiler med ny teknologi og en ny designretning.
Vision Dee ble vist på IAA, en kompakt sedan i mellomsegmentet som skal vise hvordan fremtidens 3/4-serie kan se ut.
Med Vision Neue Klasse X, viser BMW hvordan de tenker at en SUV – eller som de kaller den SAV (Sports Activity Vehicle), kan se ut. Den enorme nyregrillen i en iX er tonet ned til et minimum, og ligner nesten mer på grillene BMW tegnet på 60-tallet.
Sett fra siden ser Vision Neue Klasse X ut som en krysning mellom en XM og en iX, med mer kompakte proporsjoner enn den enorme XM-en, og mer markerte linjer enn på en iX.
BMW sier at fremtidens elbiler vil inneholde opptil ti ganger mer datakraft enn dagens generasjon – de kaller det selv en superhjerne, som skal bringe kjøretøyene inn i æraen for mer automatisert kjøring.
Den nye plattformen som vil debutere i neue klasse i 2025, vil ha et 800-voltsystem som forbedrer ladehastigeten med opptil 30 prosent, og 10 minutters hurtiglading skal gi en rekkevidde på 300 kilometer. En ny versjon av BMW eDrive skal gi til opptil 30 prosent lengre rekkevidde, og optimaliserte dekk og spesialutviklede bremsesystemer, til å øke effektiviteten med opptil 25 prosent, i følge BMW.
Innvendig fortsetter trenden med mer miljøvennlige materialer, Verdana kalles det her, som er plante- og mineralbaserte og petroleumsfrie materialer. Som man vil finne blant annet i dørpaneler og midtkonsollen.
Hva BMW mener med Hypersonx Wheel, er ikke godt å si. I følge pressemeldingen er det en digitale funksjon som skal gjøre det mulig for alle passasjerer å nyte sitt favorittlydspor. Lyden skal visstnok genereres i sanntid og kunne justeres på Hypersonx Wheel. Javel.
Litt mer forståelig er det nye rattet med multifunksjonsknapper, en sentralt plassert pekeskjerm, og BMW Panoramic Vision som projiserer også informasjon over hele frontrutens bredde. Ganske kult faktisk.
Neue klasse får også avansert stemmestyring. Man kan for eksempel spørre en BMW Intelligent Personal Assistant om ting man lurer på, og forhåpentlig klarer BMW endelig å integrere støtte for stemmestyringen på norsk denne gangen.
Serieproduksjonen av den første helelektriske varianten av den nye arkitekturen i neue klasse, starter ved BMW-fabrikken i Debrecen i Ungarn i 2025.
Håper de nye materialene er testet godt ut først, i forhold til det nordiske klima som fuktighet og rå luft, varmt og kaldt om einan.
Så var det bagasjeroms plassen da ? Som oss her i norge trenger til hytte turene våres.