Den nye kompakte crossoveren kan bestilles nå, selv om produksjonen ikke starter før i november 2022. Det fikk over 600 kunder med seg, for BMW registrerte over 600 ordrer allerede første bestillingsdag, på den nye iX1 xDrive30. Som altså ikke leveres før i 2023.
Kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby, i BMW Group Norge, er likevel positiv: – Det er fullt mulig at vi kan levere de første bilene før utgangen av 2022, men ikke i volum før i 2023.
Siden den første X1 ble lansert i 2009, har X1 vært blant BMWs mest solgte biler i det nordiske markedet, som stadig etterspør høyreiste biler med firehjulstrekk og god plass. Den nye iX1 xDrive30 er bare litt mindre enn en BMW iX3, og stiller i samme segment som Audi Q4 e-tron, Volkswagen iD.4, Volvo XC40 og Tesla Model Y, men også Mercedes EQB 350 og Hyundai Ioniq 5.
Korte fakta om iX1 xDrive30:
- 4,5 lang femseter med xDrive firehjulstrekk
- Effekt: 230 kW/313 hk
- Dreiemoment: 494 Nm
- 0 – 100 km/t: 5,7 sekunder
- Toppfart: 180 km/t
- 11 kW ombordlader
- 130 kW hurtiglading
- 10 til 80 prosent på 29 minutter
- Oppgitt forbruk WLTP: 18,4 – 17,3 kWt/100 km
- Rekkevidde: 413 – 438 km iht WLTP
Selv den tredje generasjonen X1 også kommer med stempelmotorer, og som ladehybrid, er det den helelektriske iX1 xDrive30 som er den mest interessante modellen. Den har lagt på seg noen centimetere i lengden og er nå 4,5 meter lang. Det har gitt litt bedre bakseteplass, men først og fremst et 40 liter større bagasjerom. Med nedfellbare seter i 40/20/40-konfigurasjon, kan lastevolumet utvides fra 490 liter, til 1600 liter.
Hengerfeste
Bilen har fire lastekroker for handlenett og kan leveres med hengerfeste som kan ta opptil 1200 kilo hengervekt. Taket tar maks 75 kilo, så de som trenger å få med seg mer enn de får inni bilen, har flere muligheter for det.
I baksetet er det godt med plass for to voksne eller tre barn. Man får plassert føttene under forsetene, og sitter høyt, men ikke så høyt at man skaller i taket, selv om man er 186 cm høy. Bakseteryggen kan vippes litt fram, skulle man trenge mer plass til bagasje, og det er Isofix-fester for barnestoler. Vi har ikke prøvd å plassere barnestoler i baksetet, men det ser absolutt ut som det er mulig å plassere også bakovervendt barnestol i baksetet.
Foran er plassen veldig sjenerøs med svært gode seter og god støtte. Midtkonsollen svever mellom setene, akkurat som på en iX xDrive40 og 50, og iX1 xDrive30 er utstyrt med BMW raske og intuitive OS8 operativsystem, som styres fra den buede pekeskjermen på dashbordet.
Harman Kardon-anlegg
Den kan også utstyres med et surroundanlegg fra Harman Kardon, det er forresten standard fra Charged Plus utstyrspakken, og BMW legger også opp til at man skal kunne oppgradere og abonnere på tjenester og funksjoner. Trådløst med nedlasting rett til bilen, såkalt OTA-oppdatering.
Det er mange smårom å legge fra seg saker og ting i. Blant annet en mobilholder med trådløs lading, som holder mobilen samtidig som man kan se skjermen, og et rom under midtkonsollen til småting. To store koppholdere er plassert rett foran to USB-C-kontakter, som man også finner to av for baksetepassasjerene.
En klasse opp i kvalitet
Den hvite iX1 xDrive30 på bildene her, er en tidlig førserieutgave, men tross det så panelgapene og skjøter ut som vi er vant til å se på produksjonsmodeller fra BMW. Innvendig var det vanskelig å avsløre at det var en tidlig utgave. Alt virket veldig ‘ferdig’ og den opplevde kvaliteten lovet godt.
Det er neppe feil å si at iX1 xDrive30 tar kvalitetsnivået opp en klasse fra den utgående X1-utgaven.
Lading og rekkevidde
Bilen leveres ikke med like stort batteri som en iX xDrive40, men BMW har pakket et batteri på 64,7 kWt netto, under dørken fra aksling til aksling, og BMW oppgir forbruket til mellom 17,3 og 18,3 kWt. Det skal gi en rekkevidde et sted mellom 413 og 438 km, men som alltid er det avhengig av kjøreforhold, temperatur, og utstyr.
Blant annet hvilke dekk og felger som sitter på bilen. Men det er som man kan se av tabellen under, ikke uvanlig med litt over 40 mil rekkevidde i denne klassen. Det er bare Tesla Model Y Long Range, som har vesentlig mer rekkevidde på papiret, og den eneste av de seks som kan nå 50 mil på én lading.
På en hurtiglader kan den ta opptil 130 kWt ladeeffekt, og BMW sier at batteriet skal ha en jevnere ladekurve på iX1, og at lading fra 10-80 prosent skal ta 29 minutter. Hjemme med vegglader, kan den ta opp til 11 kW, og bor man slik til at man her et 400V TN-nett (3-fas, 32A), kan det være lurt å oppgraderes til 22 kW. Da lader man til 100 prosent på drøye 3,5 timer.
Priser og utstyr:
La oss bare repetere utstyrsversjonene, og her er ikke basisutgaven med, kun de tre neste trinnene på utstyrspakker til iX1:
Charged: Adaptive LED frontlykter m/ fjernlysassistent, Comfort Access, speilpakke, trådløs lading av smartphone, rattvarme, tilhengerfeste, takrails, forberedelse for digitalt kjøp av Driving Assistant Plus Fra kr. 519.900.
Charged Plus: Som “Charged” og følgende i tillegg: Elektrisk setejustering med minne og massasjefunksjon for fører, Harman Kardon høyttalerssystem, Parking Assistant Plus, Live Cockpit med head up display, metallic lakk Fra kr. 546.900.
Fully Charged: Som “Charged Plus” og følgende i tilegg: M Sport eksteriør og interiør, Driving Assistant Plus. Fra kr. 584.900.