Moderne biler er mer computer enn bil, spesielt elbiler. Det aller meste styres av bilens elektroniske hjerne,
Man kan også utstyre dem med et heftigere lydanlegg enn de fleste har hjemme. For eksempel kan man få lyd fra JBL, Bose eller Harman Kardon. Men man kan også betale mer for enda heftigere lyd fra Naim, Burmester eller Bowers & Wilkins, for eksempel.
Hittil er det ingen som tilbyr ekte hjemmekino. Det kommer først mot slutten året i BMWs kommende i7. En luksuslimousin på 5,4 meter, med firehjulstrekk og 544 hk. Den kan som vi tidligere har nevnt, leveres med Dolby Atmos og 4D-lyd fra Bowers & Wilkins, fra 18 høyttalere over alt i bilen, og 655 watt effekt som sørger kraftfull lyd.
Men det mest spektakulære man kan bestille i en i7 – bortsett fra pansring – er en motorisert 31-tommers skjerm i 32:9-format. Som støtter 8K streaming og felles ned fra taket foran baksetepassasjerene.
Strømme-tv
Innhold strømmes fra nett via Chromecast til skjermen, som kan justeres både i vinkel og avstand. Når skjermen felles ned, trekkes gardinene for bakruten, soltaket og sidevinduene bak for å dempe lyset. Vi vedder på at den vil støtte Apple CarPlay også, hver tfall når Apple lanserer neste versjon av CarPlay senere. Da kan man strømme innhold fra en iPhone til alle skjermer i bilen, sannsynligvis også til bredformatskjermen i en BMW i7.
Bra trøkk
B&W-anlegget i en i7, har rumperistere både i forsetene, og baksetet, som sammen med høyttalere i taket, gir passasjerene en heftig kinoopplevelse. Bildet fra skjermen var knivskarpt med et vanvittig bra sortnivå. Skjermen betjenes med små pekeskjermer i sidedørene, eller på skjermen som selvsagt er en berøringsskjerm.
Executive lounge
Flytter man passasjersetet foran passasjeren i det høyre baksetet, kan vedkommende hvile sine trette ben etter en land dag i styrerommet, på en motorisert fotskammel på seteryggen foran.
Ikke overraskende var lyden fra anlegget enormt fet. Det var både høyt og klart på samme tid, og surroundeffekten var tydelig definert. Man kjenner bokstavelig bassen på kroppen, og man sitter nesten bedre enn hjemme, og de dype og myke setene bak.
Det ga absolutt mersmak, og når vi får testet en i7 med dette anlegget, skal vi komme tilbake med en mer grundig test av selve anlegget også.
Pris og bestilling
Den første versjonen av i7 heter xDrive 60 og kan bestilles nå. Den leveres med firehjulsdrift fra en elektrisk motor på foran på 190 kW/258 hk, og en bak på 230 kW/313 hk, med en samlet effekt på 400 kW/544 hk. Med den motoriseringen, skal den klare 0-100 km/t på 4,7 sekunder, og toppfarten er oppgitt til 240 km/t.
BMW oppgir WLTP-forbruket fra et 101,7 kW batteri, til mellom 18,4 kWt til 19,6 kWt, det gir en rekkevidde på 590 – 625 km.
Senere skal den også komme som xDrive M70, med over 600 HK og mer enn 1000 Nm dreiemoment. Da synker 0-100-tiden under 4 sekunder, sier BMW. Som også sier at startprisen er rett under 1,2 millioner kr i Norge, mens BMW i7 M70 xDrive estimeres til 1.399.000 kr.