Elbiler får raskt følge av elektrifiserte motorsykler. Det er nemlig ikke bare elsparkesykler som skal gå på strøm i fremtiden, BMW ser for seg at også motorsyklene blir helelektriske.
De er ikke først ute, og CE 04 har vært vist før, men nå er den produksjonsklar.
Den nye CE 04 har fått et enda mer futuristisk design enn BMWs første forsøk, C evolution, som ble produsert samtidig som BMW lanserte i3 i 2013.
Her snakker vi elektrisk scooter med ytelsen til en lett motorsykkel, som retter siktet mot de som trenger å komme seg rundt i byer og tettsteder, med et elektrisk kjøretøy. Sånn sett er CE 04 forberedt for geo-fencing og gater hvor bare elektriske kjøretøy får tilgang.
Sykkelen bruker samme batteriteknologi som den kommende iX, og kan leveres med et 60,6 At batteri som gir opptil 130 km rekkevidde. En utgave med litt mindre batteri og 23 kW effekt, vil gi opptil 100 km rekkevidde.
Scooteren skal kunne lade fra 20 til 80 prosent på 45 minutter,
Driften kommer fra en 31 kW (42 hk) elmotor som driver bakhjulet, og det gir en toppfart på 130 km/t. Mer enn nok til at man kommer seg raskt hjemmefra og inn til bysentrum.
Den får også kjøremoduser akkurat som elbiler har. ECO, Rain og Road, tilpasset forholdene, og Dynamic som en opsjon.
Automatisk stabilitetskontroll, og dynamisk traction control er stantard, det samme er ABS-bremser og ABS PÅro kan bestilles som et tilvalg.
Den lader også mobilen, og har en 10,25” skjerm med navigasjon integrert, og det finnes lagringsplass både foran og på siden av sykkelen.
BMW sier ingenting om pris eller salgstart, men CE 04 blir vist på Munich Motor Show (IAA) i september, og da er trolig en estimert pris klar.