Da Audi kun hadde én elbil på menyen, var det naturlig å kalle den noe helt annet. e-tron er spenstig og tøft, og spiller på fremtidsvisjoner ved å referere til sci-fi-boken Tron fra 1982, som på mesterlig vis beskriver datahacking og kunstig intelligens.
Et riktig teknologi-navn, altså, som Audi har hatt på alle sine hybridbilder siden 2009. Da den helelektriske SUV-en kom i 2018, var den kulminasjonen av alt e-tron-avdelingen hadde gjort av ingeniørskap til da. At e-tron ble hele dens navn, i stedet for et suffiks som på hybridbilene til da, var frekt og elegant.
Den gangen var det bare Tesla og Jaguar å konkurrere mot i premiumsegmentet, og e-tron var et logisk navn på Audis elbil. I dag ser markedet markant annerledes ut, og etter den litt mindre SUV-en Q4 e-tron kom, bygget på VAGs MEB-plattform, så sto plutselig ikke e-tron-navnet så godt alene lenger.
Audi Q8 e-tron?
Derfor er det naturlig for Audi, når nye e-tron for 2022/23 kommer, å døpe den om. Sannsynligvis blir navnet Q8 e-tron, i følge tyske Automobilwoche.
Det er logisk med navnet Q8 e-tron, ettersom bilen faktisk er bygget på et Q8-understell, med tilsvarende lengde på 4986 mm. Det skal også ryddes plass til en Q6 e-tron, som legger seg mellom Q4 og Q8.
Ny innmat
Det er ikke bare navnet som blir nytt, for mye har skjedd på teknologisiden 2018. Ikke minst med tanke på rekkevidde og hurtiglading. I følge Drivingelectric er det bekreftet fra Audi at elektronikk og batteri vil oppgraderes, og nettstedet spekulerer videre i at den nye bilmodellen vil tilbys med batteri på over 100 kWt. Det er ikke veldig fjernt å gjette det, siden rekkevidde er en meget viktig faktor for folk når de skal kjøpe ny el-bil. Både Tesla Model S Plaid og X Plaid får batteri på 100 kWt, det samme gjør den kinesiske NIO ES8, og Volkswagens MEB-plattform forventes å utvide maks kapasitet til 111 kWt – med ID.Buzz som første bil ut.
Raskere hurtiglading er også forventet. Dagens e-tron kan lade med maksimalt 150 kW, men vi synes det er merkelig om Audi skal være fornøyd før de tangerer Teslas 250 kW for Model 3 og Model Y. Også Hyundai Ioniq 5 og Kia EV6 får 220-230 kW på en god dag. Alt under 200 kW vil skuffe oss her.
«Fossil» plattform
Q8 e-tron kommer derimot ikke til å bygges på den elektriske MEB-plattformen, men vil som sin forgjenger dele forbrenningsmodellene Q7 og Q8 sin MLB-plattform. Mest sannsynlig blir dette den siste elbilen fra Audi på denne plattformen.
Hva med lyd og infotainment?
Hvorvidt den nye Q8 e-tron får et heftigere infotainment-system enn tidligere, vet vi ikke, men sannsynligvis blir det tilsvarende Audis MMI (Multimedia Interface) plus og pro, som vi finner i e-tron og Q4 e-tron. Men er det for mye å håpe på en større skjerm i Q8? 10,1″ er liksom litt pinglete.
En annen ting vi håper på, er muligheten for å velge Bang & Olufsens Advanced Sound System, det samme som i Q8. Med 23 aktive høyttalerelementer, akustisk linse på diskantene og 1920 watt med total forsterkerkraft. I forgjengeren e-tron kunne man også velge Bang & Olufsen, men da et enklere surroundanlegg med 16 høyttalere og 705 watt. Vi var riktignok begeistret da vi testet det, men det er ingen grunn til at Audi skal frarøve en premium elbil samme luksus som sine hybrid-dieselbiler.
Nytt utseende
Med nytt navn og ny innmat hører også til et oppdatert utseende. Spionbilder, blant annet publisert av nevnte Drivingelectric, avslører at den nye e-tron får en ny front, i tråd med Q4 e-tron. I så måte virker den å ligne mer på den opprinnelige Q8, enn hva e-tron gjør i dag.