TESTER Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

Audi A6 e-tron får lang rekkevidde

Audi A6 e-tron kommer både som sedan og stasjonsvogn, og byr på klasseledende rekkevidde og lading, og toppmoderne infotainment og lydanlegg.

Skrevet av / 01.08.24 - 11:37
Audi A6 e-tron får lang rekkevidde

Med en oppgitt WLTP-rekkevidde på opptil 751 km for sedanen (Sportback) plasserer Audi A6 e-tron seg helt i toppsjiktet blant elbiler når det gjelder rekkevidde. Dette skyldes blant annet svært god aerodynamikk, med en Cd-verdi på lave 0,21 for sedanmodellen.

Audi S6 Sportback e-tron
Audi S6 Sportback e-tron. Foto: Audi

Bilen er basert på den nye 800-volts PPE-plattformen, som tillater lynrask hurtiglading med inntil 270 kW. Under optimale forhold skal det 100 kWt store batteriet (95 kWt netto) kunne lades fra 10 til 80 prosent på bare 21 minutter.

Innvendig finner vi Audis nyeste infotainmentsystem, med en buet skjermløsning bestående av en 11,9 tommer instrumentskjerm og en 14,5 tommer berøringsskjerm for infotainment. En 10,9 tommer passasjerskjerm er også tilgjengelig som tilvalg. Systemet kjører på Android Automotive og har innebygd stemmeassistent med ChatGPT-integrasjon.

Annonse
Audi S6 Sportback e-tron
Foto: Audi

Kunstig intelligens med ChatGPT

ChatGPT-integrasjonen i Audi A6 e-tron åpner for en rekke praktiske og underholdende muligheter under kjøring. Føreren kan stille generelle kunnskapsspørsmål, få hjelp til reiseplanlegging, eller be om forklaringer på bilens funksjoner – alt via stemmestyring. Systemet kan også assistere med oversettelser, meldingsformulering og feilsøking. ChatGPT er også mye bedre til å forstå lokalt språk og dialekt, enn hva normal stemmestyring er i stand til.

Les også Sporty utgave av Audis bestselger Audis største SUV er en drøm på veien, men plages av et høyt forbruk.

På lengre turer kan ChatGPT gi oppdatert informasjon om trafikk, vær og nyheter, og bør kunne for eksempel anbefale en god, barnevennlig restaurant med parkeringsmulighet på ruten. Alt dette er sømløst integrert i bilens stemmeassistent, som også har tilgang til informasjon om bilens instrumenter, men av sikkerhetshensyn er atskilt fra sensitive personopplysninger og kritiske kjøresystemer.

Assistenten kan også bidra med underholdning i form av vitser eller historier, eller komme med personlige anbefalinger for musikk og podcaster. Du kan altså bruke ChatGPT mye på samme måte som du ville gjort på mobilen.

Audi A6 Sportback e-tron
Foto: Audi

Lyd fra Bang & Olufsen

For musikkentusiaster tilbyr Audi et eksklusivt Bang & Olufsen Premium Sound System med hele 20 høyttalere og 830 watts effekt. Fire av høyttalerne er integrert i nakkestøttene foran for en optimal surroundopplevelse. Ingen ord om Dolby Atmos.

Ytelse

Audi A6 e-tron tilbys i flere ytelsesnivåer, med både bak- og firehjulsdrift. Toppmodellen S6 e-tron quattro imponerer med sine 370 kW (503 hk), som kan økes til 405 kW ved bruk av launch control. Dette gir en eksplosiv akselerasjon fra 0-100 km/t på bare 3,9 sekunder. Den firehjulsdrevne drivlinjen sikrer optimal trekkraft og stabilitet. Trenger du derimot ikke fullt så mye kraft, kan du la deg friste av den bakhjulsdrevne A6 e-tron Performance, som likevel leverer solide 270 kW (367 hk) og en 0-100 km/t-tid på 5,4 sekunder.

Topphastigheten er begrenset til 210 km/t for Performance-modellen og 240 km/t for S6-versjonen. Uansett versjon lover Audi presis styring og sportslig kjøredynamikk, kombinert med den umiddelbare responsen som kjennetegner elektriske drivlinjer.

Audi S6 Avant e-tron
Foto: Audi

Andre høydepunkter

Audi tilbyr også et panoramaglasstak som kan veksle mellom gjennomsiktig og frostet, samt digitale OLED-baklys med kommunikasjonsfunksjon mot andre trafikanter.

Ordrebøkene åpner i september, med første leveranser rundt årsskiftet. Prisen for innstegsmodellen starter på 669.900 kroner i Norge.

Mer info: audi.no

Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Nissan skal lage elektrisk GT-R

Hva skjedde med elbilrevolusjonen?

Endelig: Håndfri kjøring i Europa

750 km rekkevidde og innebygd ChatGPT

Nissan trimmer Ariya

Tesla Cybertruck til tjeneste!

Fra droner til elsykler

Polestars raskeste bil er en drøm på langtur

Tesla-batterier: - Degraderes knapt

Ammoniakkmotor truer elbilene

Enden på visa for Fisker?

Firkantet sjarmklump

Scroll to Top