TESTER Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

Alfa Romeo Milano lansert

Kompakt crossover på strøm.

Skrevet av / 13.04.24 - 11:02
Alfa Romeo Milano lansert

Alfa-sjefen Jean-Philippe Imparato, har sagt at Alfa Romeo være 100 prosent elektriske fra 2027, og her er den første i en rekke elektriske modeller.

Milano er det høyt passende navnet, hjembyen til Alfa Romeo og en gang stod det også Milano i logoen deres. Det gjør det ikke lenger, men det gjør jo ingen ting her. For her står det Milano på modellen som debuterte i, Milano selvsagt.

Foto: Alfa Romeo

Det er en 417 cm lang, kompakt crossover vi snakker om, med Stellantis elbilplattform under skallet. Med en 54 kWt batteripakke, og en oppgitt rekkevidde på 410 km, hvis man velger versjonen med 156 hk. Alternativet er en hissigere variant kalt Milano Veloce med 240 hk, og noe kortere rekkevidde.

Annonse

Veloce er helt klart den utgaven som er mest Alfa av de to. Den første er litt sånn bestemors handlevogn med de samme sedate ytelsene som man finner i en Peugeot E-etellerannet, eller en Citroën på strøm.

Foto: Alfa Romeo

Veloce-utgaven har er senket 25 mm, og den har bredere sporvidde, sportslige stabilisatorstag, kraftige bremser og 20-tommers felger. 0 til 100 km/t tar 5,9 sekunder, ikke lynraskt når man tenker på at en Volvo EX30 – med to motorer – trenger 3,6 sekunder på samme øvelse.

Bilen har Alfa Romeos D.N.A knapp i midtkonsollen, med tre innstillinger av effekt, styring og gassrespons. Her betyr D Dynamic, for betyr maksimal sportslighet, mens N selvsag er Normal, og til slutt har vi A for Advanced, som prioriterer maksimal energieffektivitet. Veloce har også en mekanisk låsing av differensialen for maksimalt grep under akselerasjon og i svinger.

Foto: Alfa Romeo

Innvendig kan man få sportseter fra Sabelt i Veloce-utgaven, men begge versjonene av Milano har et instrumentpanel med en 10,25-tommers skjerm, og en 10,25-tommers pekeskjerm vinklet mot føreren.

Alfas quadrifoglio (firkløver) er synlig flere steder, blant annet er ventilene til klimaanlegget formet som en quadrifoglio.

Foto: Alfa Romeo

Bagasjommet er større enn i de fleste kompakte crossovere, her er det oppgitt til 400 liter, og det finnes et rom foran til med plass til ladekabler.

Foto: Alfa Romeo

Milano leveres med Alfa Connect Services, som er et utvalg av tjenester for sikkerhet og komfort, og bilen har naturligvis over-the-air (OTA)-teknologi for oppdatering av kart og programvare. Den har også en virtuelle assistent som lyder kommandoen Hey Alfa og ChatGPT (AI) integrert i bilens stemmestyring.

Bilen kan snart bestilles, men pris og levering er ikke kjent i skrivende stund.

EXTERIORS-3 EXTERIORS-4 EXTERIORS-5 EXTERIORS-6 INTERIORS-2 INTERIORS-5 EXTERIORS-7 EXTERIORS-8 EXTERIORS-9
<
>
Foto: Alfa Romeo
Lasse Svendsen
(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Hva skjedde med elbilrevolusjonen?

Endelig: Håndfri kjøring i Europa

750 km rekkevidde og innebygd ChatGPT

Nissan trimmer Ariya

Tesla Cybertruck til tjeneste!

Fra droner til elsykler

Polestars raskeste bil er en drøm på langtur

Tesla-batterier: - Degraderes knapt

Ammoniakkmotor truer elbilene

Enden på visa for Fisker?

Firkantet sjarmklump

Familie-luksusbilen går som ei kule

Scroll to Top