Med total markedsdominans blant elbiler hviler ikke Tesla på laurbærene. Ifølge teknologinettstedet The Information (artikkel krever abonnement) har elbilprodusenten nemlig planer om å slippe løs hele fire nye batterimodeller i 2026. Det er snakk om solide oppgraderinger av Tesla-batteriene, nærmere bestemt deres eksisterende 4680-celle.
Tørre katoder, sa du?
Tesla skal ta i bruk en «tørr» produksjonsteknikk for katodene på batteriene, som har fått de like tørre navnene NC05, NC20, NC30 og NC50. Du må forresten ikke misforstå tørr katode med faststoffbatteri, da det i sistnevnte er elektrolytten – skillen mellom minus (anode) og pluss (katode) som er i fast tilstand. De nye batteriene er nemlig fortsatt av typen litium-ion med flytende elektrolytt, men hvor katoden produseres på en mer miljøvennlig og potensielt billigere måte.
Humpete vei
Veien mot tørre katoder har vært humpete for Tesla. Ifølge ryktene har de slitt med et produksjonsutbytte på bare 20-30% for disse katodene. Altså har man måttet skrote opp imot 80 prosent av alt som kommer fra samlebåndet. Men Tesla og Elon Musk er ikke kjent for å gi opp så lett, og målet er å oppnå et utbytte på 90 prosent innen året er omme. Nå er Musk & Co like kjent for å overselge og underlevere, selv om de som regel oppnår målet til slutt likevel. Spørsmålet er om vi kan tro på at de nye batteriene bare er et drøyt år unna.
De fire Tesla-batteriene
Hva kan vi så forvente av disse nye superbatteriene? NC05 blir beskrevet som «arbeidshesten», tiltenkt blant annet den kommende Robotaxien og Cybertruck. NC20 skal visstnok ha høyere energitetthet og er planlagt for sportsbiler som Roadster, men også en dyrere utgave av Cybertruck.
Men det er NC30 og NC50 som virkelig får det til å krible i tekno-nervene. Disse skal nemlig ta i bruk silisiumkarbon-anoder, noe som kan gi betydelig bedre ytelse og raskere lading. Det aktive stoffet her er silisium, men fordi dette utvider seg og sprekker etter bare få ladesykluser, brukes et belegg av karbon for å hindre utvidelsen. Et konsept som fungerer i laboratoriet, men som har vist seg vanskelig å skalere opp til masseproduksjon.
Tesla kan øke forspranget
Om Tesla lykkes med dette, kan de øke sitt allerede solide forsprang i elbilracet. Men la oss ikke glemme at de fortsatt har utfordringer med produksjonen av den nåværende 4680-cellen. Vår magefølelse tilsier derfor at de fire batteriene ikke vil komme samtidig. Først må Musk & Co. fokusere på å mestre den tørre katoden i NC05 og NC20, før de kan begynne å drømme om NC30 og NC50 med silisiumkarbon-anoder.
Uansett, hvis alt går etter planen (noe det sjelden gjør i Teslas verden), kan vi kanskje se minst ett av disse batteriene i Teslas bilpark fra 2026.
Kilder:
- The Information
- AutoEvolution.com
- PassionateGeekz.com
- Cleantechnica.com
- Joe Tegtmeyer (x.com)