TESTER Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

Bedre Tesla-batterier i 2026: Silisium og tørre katoder

Tesla jobber med mer effektive batterier. Fire modeller loves i 2026.

Av / 07.10.24 - 10:07
Bedre Tesla-batterier i 2026: Silisium og tørre katoder

Med total markedsdominans blant elbiler hviler ikke Tesla på laurbærene. Ifølge teknologinettstedet The Information (artikkel krever abonnement) har elbilprodusenten nemlig planer om å slippe løs hele fire nye batterimodeller i 2026. Det er snakk om solide oppgraderinger av Tesla-batteriene, nærmere bestemt deres eksisterende 4680-celle.

Tørre katoder, sa du?

Tesla skal ta i bruk en «tørr» produksjonsteknikk for katodene på batteriene, som har fått de like tørre navnene NC05, NC20, NC30 og NC50. Du må forresten ikke misforstå tørr katode med faststoffbatteri, da det i sistnevnte er elektrolytten – skillen mellom minus (anode) og pluss (katode) som er i fast tilstand. De nye batteriene er nemlig fortsatt av typen litium-ion med flytende elektrolytt, men hvor katoden produseres på en mer miljøvennlig og potensielt billigere måte.

Les også Sila Nano: - Batterier med 10.000 ladesykluser Batteriinnovatør Sila Nanotechnologies vil revolusjonere elbilmarkedet, med anode av silisium.

Humpete vei

Veien mot tørre katoder har vært humpete for Tesla. Ifølge ryktene har de slitt med et produksjonsutbytte på bare 20-30% for disse katodene. Altså har man måttet skrote opp imot 80 prosent av alt som kommer fra samlebåndet. Men Tesla og Elon Musk er ikke kjent for å gi opp så lett, og målet er å oppnå et utbytte på 90 prosent innen året er omme. Nå er Musk & Co like kjent for å overselge og underlevere, selv om de som regel oppnår målet til slutt likevel. Spørsmålet er om vi kan tro på at de nye batteriene bare er et drøyt år unna.

Tesla Giga Nevada - Google Earth
En stor del av batteriproduksjonen til tesla foregår på deres Giga-fabrikk i Nevada. Foto: Google Earth

De fire Tesla-batteriene

Hva kan vi så forvente av disse nye superbatteriene? NC05 blir beskrevet som «arbeidshesten», tiltenkt blant annet den kommende Robotaxien og Cybertruck. NC20 skal visstnok ha høyere energitetthet og er planlagt for sportsbiler som Roadster, men også en dyrere utgave av Cybertruck.

Men det er NC30 og NC50 som virkelig får det til å krible i tekno-nervene. Disse skal nemlig ta i bruk silisiumkarbon-anoder, noe som kan gi betydelig bedre ytelse og raskere lading. Det aktive stoffet her er silisium, men fordi dette utvider seg og sprekker etter bare få ladesykluser, brukes et belegg av karbon for å hindre utvidelsen. Et konsept som fungerer i laboratoriet, men som har vist seg vanskelig å skalere opp til masseproduksjon.

Annonse
Les også Focal-lyd i Tesla: Så enkelt – så bra! Focal tilbyr skreddersydde høyttalere til Tesla Model 3 og Model Y. Vi har testet Focal T3Y i Tesla Model Y Performance – og det ble litt av en opplevelse.

Tesla kan øke forspranget

Om Tesla lykkes med dette, kan de øke sitt allerede solide forsprang i elbilracet. Men la oss ikke glemme at de fortsatt har utfordringer med produksjonen av den nåværende 4680-cellen. Vår magefølelse tilsier derfor at de fire batteriene ikke vil komme samtidig. Først må Musk & Co. fokusere på å mestre den tørre katoden i NC05 og NC20, før de kan begynne å drømme om NC30 og NC50 med silisiumkarbon-anoder.

Uansett, hvis alt går etter planen (noe det sjelden gjør i Teslas verden), kan vi kanskje se minst ett av disse batteriene i Teslas bilpark fra 2026.

Kilder:

Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Suzuki og Toyota samarbeider om el-SUV

Batmobilen er til salgs

Ioniq 7 blir Ioniq 9 – her er bildene

Audis elektriske stasjonsvogn avduket - kommer i 2025

Avduket: Folke-SUV-en Skoda Elroq

700 km rekkevidde!

- Råere Tesla-batterier kommer i 2026

Nye Peugeot E-408

Kompaktbilen Skoda Elroq klar for det norske markedet

Dyr offroad-el-sykkel som matcher dyr elektrisk SUV

El-sparkesykkel for terrengkjøring

Nissan skal lage elektrisk GT-R