Når den nye Netflix-serien, The Queen’s Gambit, tikket inn som en pressemelding fra strømmegiganten skal vi ærlig innrømme at den ikke umiddelbart fanget vår interesse. En miniserie om et sjakkvidunder kunne da umulig bli god underholdning? Så feil kan man altså ta.
https://youtu.be/CDrieqwSdgI
Dysfunksjonell bakgrunn
Unge, smått introverte, Beth Harmon (Anya Taylor-Joy) vokser opp med en dysfunksjonell mor, og en far hun aldri har møtt. Fortvilelse og psykologisk ustabilitet kan være en farlig cocktail, så ender det da også i død og fordervelse for Beths mor. Som niåring ender dermed Beth opp på et barnehjem for piker, i tjukkeste Kentucky.
På 1960-allet var ikke barnehjem noen dans på roser, og bestyrerinnen Mrs. Deardorff er da heller ikke av den mest barnekjære sorten. Nysgjerrige Beth finner en flukt fra den triste virkeligheten hos barnehjemmets joviale vaktmester. I kjelleren lærer han henne å spille sjakk – og det blir raskt klart at Beth har et talent for spillet langt utover det normale.
En annen «vane» hun får med seg fra barnehjemmet er avhengigheten av beroligende piller – en last hun drar med seg gjennom livet.
Som 15-åring blir hun endelig adoptert bort, til den barnløse familien Wheatley, med en mildt sagt distansert far som konstant er på reise, og en pilleknaskende, alkoholisert mor. Men fascinasjonen for sjakk tar hun med seg videre, noe som blir hennes viktigste bærebjelke i livet.
Selvhevdelse
The Queen’s Gambit har blitt en utrolig fascinerende historie der sjakkspillet og all dens irrganger er seriens røde tråd, men den egentlige historien handler om en ung kvinnes selvhevdelse, komme seg på bena mot alle odds, perfeksjonere det man er god til – og det i en fullstendig mannsdominert «bransje».
I et USA på 1960-tallet er ikke kvinner innenfor sjakk et hverdagslig syn, og hun blir da i begynnelsen også behandlet deretter, med skepsis og mistanke og delvis latterliggjøring. Men tak Gud for at unge Beth ikke har den helt store sosiale intelligensen, for slikt hever hun seg elegant over, selv om hun blir ansette som litt av et utskudd på skolen.
Beth går igjennom en regelrett transformasjonshistorie, fra en usikker, grå mus, som vokser til sterk, selvsikker, moteløve av en ung kvinne. Med voksende selvsikkerhet, og stor nysgjerrighet blir hun da også en kjederøykende, cocktaildrikkende og pilleknaskende diva; der sjakken er det eneste som holder henne flytende.
Spennende sjakk i en livskamp
Drøye seks og en halvtime kan virke lenge for en serie der utallige sjakkamper står sentralt, men manusforfatterne makter å gjøre det intrikate spillet både spennende, forståelig og omgjengelig. The Queen’s Gambit (som referere til et åpningstrekk i sjakk) er så visst ikke en serie for sjakknerder.
Det er hele tiden Beths personlige reise, og sofistikerte personlighet som står i fokus, og den fascinerende historien toppes av et usedvanlig bunnsolid skuespill fra Anya Taylor-Joy.
Taylor-Joy flankeres av flere spennende biroller, men det er hennes tolkning av den særs komplekse personen Beth som bærer serien. Hennes mimikk, kroppsspråk og diva-takter understreker på alle måter karakterens mangefasetterte personlighet.
Storpolitikk
Manuset er basert på en av Walter Tevis’ romaner og tar for seg et USA i uskyldens tid. Etter verdenskrigene og før USA ble dratt ned i sølen av Vietnam og andre krigsengasjement; et land der fremtidstroen er sterkeste drivkraft og der alt går an – og du selv legger inn en innsats. I en slik setting kan selv sjakk bli storpolitikk, når man ser muligheten til å slå kommunistene i deres nasjonalsport.
Etter hvert som hennes stjerne stiger i sjakkverdene får hun reise rundt i USA på turneringer, leke seg (på brettet og i sengehalmen) med sine mannlige motstandere, og deretter ut i den store verden. Den hele forbilledlig filmet og klippet, helt på nivå med en annen Netflix-storhet, The Crown.
Serien er usedvanlig velskrevet og favner et bredt spekter av menneskelige følelser, opp og nedturer. Ikke alle hindre Beth møter på sin vei fremstår like troverdige, men det hele formidles med en så stor fortellerglede, intensitet og spenning at vi villig lar oss rive med. 5 stjerner til sjakkverdenes mest sjarmerende brikke!
Fakta:
- Netflix
- Release: 23. oktober 2020
- Regi: Scott Frank
- Med: Anya Taylor-Joy, Chloe Pirrie, Bill Camp, Marielle Heller, Thomas Brodie-Sangster, Harry Melling, Marcin Dorocinski
- Genre: Drama
- Land: USA
- År: 2020
- Tid: 6:33 t.
- Karakter: 5
Tettpakket med spenning og psykologisk drama. Et ekstra kick også for sjakkspillere.