Tematikken middelaldrende, 40-års krise, sviktende begjær, knuste livsdrømmer og påfølgende stygge, og trøblete, samlivsbrudd er så visst intet nytt innenfor serie- og filmverdenen. Tvert imot, manusforfattere og serieskapere kan nesten ikke få nok av det.
Med Jesse Eisenberg (The Social Network), Claire Danes (Homeland) og Lizzy Caplan (Masters of Sex) i ledende roller, tar serieskaper Taffy Brodesser-Akner for seg sin egen (!) roman Fleishman is in Trouble, og kreerer en morsom, engasjerende og smått ironisk serie – som skapt for folk midt i 40-årene.
College-kjærestene Toby (Eisenberg) og Rachel (Danes) har etter 13 års ekteskap, to barn og divergerende karrierevalg endelig innsett at de (slik de i dag fremstår) ikke er som skapt for å holde sammen «til døden skiller dem ad».
De bor i en råflott leilighet på Manhattans Upper East-side, han er en dyktig lege (med leversykdom som spesialitet) som virkelig brenner for pasientene og det å gjøre noe uselvisk godt i verden, mens fruen driver sitt eget agentbyrå for teaterskuespillere – og bokstavelig talt jobber døgnet rundt.
From rags to riches!
Den økonomiske suksessen paret har gjennomgått har gått fullstendig til hodet på Rachel; som kommer fra enkle kår. Tilsynelatende er det eneste fokuset hennes å ha de «riktige» vennene, de «riktige» møblene, det «riktige» sommerhuset og at barna skal gå på den «riktige» skolen. En plettfri fasade med all tenkelig luksus preger hverdagen – samtidig går, en stadig mer frustrert, ektemann og unger for lut og kaldt vann
Til slutt får Toby nok, og kaster Rachel på dør. Eller, rettere sagt, hun beholder luksusleiligheten, og han flytter inn i et «høl» der airconditionen ikke fungerer og persiennene henger på halv åtte (han tjener jo tross alt kun 3,2 millioner kroner i året).
Umiddelbart etter bruddet går Tony nærmest inn i apati og mental nedstengning. Han jobber ekstra mye, sosialiserer ikke og stirrer inn i veggen i den triste leiligheten; så oppdager han det forlokkende livet med dating-apper. Om det er en ny vår, eller desperasjon etter å fortrenge det han hadde, vites ikke; men faktum er at Tony blir som en ungfole igjen og knuller rundt med halve New York.
Som en form for terapi bestemmer han seg for å gjenoppta vennskapet med sine gamle studiekamerater, som han ikke har truffet på 10 år. Libby (Caplan) er nå frustrert småbarnsmor som er «in between jobs», mens den dekadente livsnyteren Seth (Adam Brody) stort sett lever livet eksakt som han gjorde under college-årene; bortsett fra at han nå er vel bemidlet. Om et forhold for ham varer utover tre måneder, så griper panikken for å forplikte seg inn.
Alt til tross, så ser etter hvert Toby relativt lyst på livet som nyskilt – så fordufter Rachel.
Etter en oval spa-weekend, er ekskonen som sunket i jorden. Men Toby slår seg, mentalt sett, til ro med at hun har bestemt seg for å bryte alle bånd, og dumpe ham og barna for godt. Mon det…
Frykten for å eldes
Brodesser-Akner har skrevet en fornøyelig roman, og serverer en lun, gjenkjennelig og et lettbent skråblikk på den iboende frykten for å bli middeladrende, og føle at man ikke har oppnådd de litt mer idealistiske målene man en gang satte seg.
Det sagt, så fremstår ofte persongalleriet i Fleishman is in Trouble veldig navlebeskuende, der rike, (tilsynelatende) vellykkede mennesker, som i utgangspunktet lever et bekymringsfritt liv i sus-og-dus, synes så inderlig synd på seg selv. Som Libby og Seth sier til Toby: «Du snakker jo kun om deg selv og dine problemer». Sant nok, og det skjemmer hele serien litt. Manuset blir tidvis for lite subtilt, og bikker over i tabloide grep og handlinger. Tobys unger er også noe i overkant karikerte og stereotype – men personlighetene byr jo opp til komikk.
Om ikke hverken tematikken, og utførselen, er spesielt original, så løfter utmerket skuespill fra Caplan (ikke minst), Eisenberg (i beste Woody Allen-stil), Brody og Danes serien med flere hakk. Om du trodde at du hadde sett Danes mentalt forstyrret som bipolar agent i Homeland, så spenn fast setebeltet!
Det som kunne vært
De morsomme dialogene, underfundige betraktningene og selvrefleksjonen vennegjengen imellom er seriens force. De begynte med et ganske så likt utgangspunkt, men to vidt forskjellige livsvalg, og befinner seg nå lisvmessig planeter fra hverandre. Like fullt finner de igjen tonen og har beholdt mange av de samme verdiene.
Grepet med Rachels forsvinningsmysterium blir aldri mer enn en litt forvirrende bihistorie, som er nesten kunstig konstruert for å skape dramatikk i Tobys hverdag.
Det virkelig spennende med paret er reisen vi (i retrospekt) får bli med på, der de går fra dyp forelskelse, til etableringsfasen, hverdagsliv, neglisjering av partneren og etter hvert beinhard forakt. Her lykkes manusforfatterinnen godt! Vi tar også av oss hatten for hvordan hun elegant får frem at ektepartneren ser sin partner gjennom sine, høyst subjektive, briller.
Med de to siste episodene få vi noe av et markant taktskifte, fra mer lettbent komikk, til dypt menneskelig drama. Kler ikke serien helt og fremstår nesten som noget bipolart med hensyn til den dramaturgiske utvikling.
Dette er en serie som nok mange vil finne «kjedelig» og noe langtekkelig, men for målgruppen byr den på mange gullkorn og anledning til både mimring og refleksjon. Solid skuespill løfter Fleishman & Co til 4 stjerner.
Serien får Disney+-premiere den 22. februar. Da slippes hele sesongen umiddelbart. Anmeldelsen er basert på samtlige episoder.
Fakta:
- Disney+
- Release: 22. februar 2023
- Regi: Shari S. Berman
- Med: Jesse Eisenberg, Claire Danes, Lizzy Caplan, Adam Brody, Meara Mahoney Gross, Maxim Swinton, Josh Stamberg, Christian Slater
- Genre: Komedie
- Land: USA
- År: 2023
- Tid: 6:20 t.
- Karakter: 4
- IMDb